fredag 17 februari 2012

Övfre Östermalm































Det är fredag och jag är ledig – numera är jag faktiskt ledig fredagar. Känns ganska skönt! Planen är dock att jobba med lite egna projekt på fredagar så något soffhäng kommer det inte bli. Dock har fredagarna hittills varit allt annat än lediga – det har bl a konkats flyttlådor och annat jox! Men idag var det lite lugnare så jag hugger SLR:en för att ta lite bilder.

Turen idag går till det område som lite skämtsamt kallas för ”Övfre Östermalm,” vilket kan tyckas vara lite von Obenish. Men jag har hört att namnet egentligen kommer från en studentrevy där det drevs ganska friskt med östermalmarna. Well well, tror att det var Karl Gerhard som myntade uttrycket. Det är som Alvik – jag hoppas att jag inte stampar på några tår nu men när jag jobbade i underjorden så var det ju många som skulle till just Alvik och av någon konstig anledning så verkade folket i Alvik tycka att det var extra fint att bo just där, som att det egentligen tillhörde innerstan. Fast det gick att driva ganska friskt med dem också:


Jahg skaa till Ahhhl-viihk…

Ursäkta, sa du Ahhhl-by?

Nej, Ahhhl-VIK!!!


Ok, det hände väl någon gång i alla fall...


Inlägg 24, dag 24

2 kommentarer:

Beas blogg sa...

Har du fotat Kniv-söder? Kan du inte göra det och ta reda på vart uttrycket kommer ifrån.

Red Scream sa...

Nej, men det ska jag nog göra! Har bott där förut, på Shipyard Street, eller Revolutionary Road, så jag kan området... :-)