lördag 14 mars 2009

2004 Jesuitengarten Forst Riesling Gewächs Trocken

Det är väl inte mer är rätt att en riesling får inleda själva vinbloggandet. Ikväll dricker vi 2004 Jesuitengarten Forst Riesling Gewächs Trocken. Inhandlad på bolaget för någon vecka sedan, var inne och letade efter Dönnhoffs Hermannshöhle eller Emrich-Schönlebers torra GG. Då inget av dessa fanns fann jag min tröst i lite annat gott, som kvällens vin t ex!

Först en disclaimer: kära läsare, jag ber om att få återkomma med bättre noteringar med tiden som mina sinnen och mina uttrycksmedel förbättras. Ha överseende med mina tillkortakommanden, please!

Så nu till vinet. En första sniff och min Volvo sparkar mig i ansiket. Diesel! Perfekt! Vi smakar. C är stormförtjust. Själv är jag mycket nöjd, ett mycket gott vin. Senare, när jag har bättre möjlighet till att fokusera på vinet, tycker jag att den saknar lite av den syra som man skulle kunna efterfråga. Drick snart m a o. Det gör att vinet kan uppfattas som något obalanserat... Men men! Det var mycket gott.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=98992&Butik=0&SokStrangar=

PS Vi sparar en slatt och provar dagen efter. Dieseldoften finns kvar, kanske inte lika len som förut. Lite exotiska frukter har tillkommit, men vinet känns lite plattare idag. Så sammanfattningsvis, ett jättegott vin, men jag kommer nog inte springa till bolaget på måndag... DS

Inga kommentarer: