fredag 2 juli 2010

Konsten att fotografera fel Hoburgsgubbe

Man tycker ju, det borde inte vara möjligt. Men faktum är att jag var tvungen att gå tillbaka för att fota om! Jag hade nämligen fotat en helt annan gubbe som låg där i stenen och stirrade ut på alla turister! Låt mig berätta vad som hände:

Midsommardagen vaknar vi i Mästerby utsövda och utvilade. Planerna för dagen görs upp, C vill gärna visa sitt Gotland och första stopp är Hoburgsgubben längst ner i söder. Mer om Huburgsgubben som är en av de mer kända raukarna på öjn kan ni läsa om här och här.

Efter en lång färd i vår skraltiga men förvånansvärt pålitliga ride kommer vi till Gute Vin, där vi gör depåstopp. Gute Vin var supertrevligt, god mat! Vi var lite sugna på att se vingården och vinrankorna men de låg visst på andra sidan ön. Men men.





Hursomhelst, vår ride tar oss ner genom det böljande gotländska landskapet ner till Hoburgen. Vi parkerar och stiger ut. C, som sätt stället en ziljon gånger tidigare parkerar sig själv med Kafka på stranden och låter mig utforska platsen på egen hand. Hon pekar på några stenformationer och säger, ”där är Hoburgen.” Jag ser sten, så långt ok, men det framkommer väl längre fram vad som är sten och vad som är ”gubbe.”





Är det här Hoburgsgubben? Tja, det där skulle kunna vara en mun, men seriöst?



Lite senare hittar jag den här formationen, en Alienrauk… men det är väl inte heller Hoburgsgubben? Hoburgsalien!



Jag går upp på berget bakom rauken och ser ut över det blåa havet. Plötsligt ser jag Hobugsgubben! Shitas patatas fritas, det var en stor baddare! Nöjd över att ha hittat den tar jag lite bilder och börjar så gå tillbaka till serveringen.





Väl där inne börjar jag kolla på lite gamla foton som finns på väggarna. Det är nu en lite krypande känsla av att något är fel börjar komma. Bilderna på Hoburgsgubben är på några andra stenar… Hallå!!! Det här var ju inte rätt ju! Hur kunde det bli så fel? Plötsligt blir man den arga turisten från Fjollträsk som barskt muttrar för sig själv att ”så typiskt, så fort man kommer ut från stan är det dåligt skyltat!”

Jag går ut till C och säger att jag fotat fel gubbe. Väl tillbaka nere vid stranden ser jag ju att det även finns en skylt som visar precis var man ska stå dessutom!



Så kära läsare, här kommer rätt Hoburgsgubbe:



Som sagt, det borde stå en skylt inne i restaurangen som tydligt informerar vilken som är den rätta Hoburgsgubben och vilken som är den felaktiga, morr!

Inga kommentarer: