lördag 14 januari 2012

Amarone Classico Ca' Montini och 2006 De Bortoli Noble One Botrytis Semillon






Vi lånar ut lägenheten till G som är på blixtvisit från Oxford. Vad är det han pluggar nu igen? Pinsamt nog kommer vi aldrig ihåg – men vi enas om att det är något som börjar på Medieval, följt av något, gärna med inslag av latin, monks, hagiography, sceattas, longbows, archery, pollaxes, battle of Bosworth Field... Ungefär som deep blue… something.

Hursomhelst! Som tack får vi en butelj Amarone Classico som vi inte är sena att poppa. Amarone är vi hyfsat sopiga på att köpa in, så det var trevligt att vi fick en sådan!

Mörk, kompakt färg. Aromer av körsbär, någon likör, choklad samt söta russin. Vi får flashbacks till julafton då C gjorde torkad frukt i choklad – precis så doftar det! Smaken är fyllig, sötaktig, portvinsfrestande utan att gå the full monty. Mycket gott! Vi lämnar en del kvar i flaskan och provar vinet över en vecka och det är först mot slutet av veckan som några avmattningstendenser kan märkas. Det är andra gången jag dricker det här vinet, vill minnas att jag fick en flaska av I & C samt N för några år sedan vid en gåsamiddag? Lika gott då!

Apropå söta smaker så kunde jag inte hålla mig borta från Flaggskeppet igår, det blev en 2006 Noble One Botrytis Semillon från De Bortoli. Ibland kommer lusten efter något sött smygande! Kanske inte världens bästa vinval, med tanke på att jag har som nyårslöfte att minska den kroppsliga omfångsrikedomen från 91 (som är all time high!) till mer lätthanterliga 79. Invägning i början av juni. Återkommer.

Hursomhelst! Jag skruvar upp. Halmgul färg. Vinet öppnar med söta dofter, honung, tropisk frukt, men inte tropisk frukt som kan finnas i riesling. Sedan jagar jag en doft länge, länge, och tillslut: trattkantareller! Smaken är söt, lite sliskig, något obalanserat. Gott – jag sparar en del för att se hur det utvecklas.

Nu lördag – ska iväg till gymmet och köra ett pass! Trevlig helg alla!

PS Dagens boktips - The Shocking History of Electric Fishes av Stanley Finger, som dök upp i morgonens boksökning... återkommer! DS

2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Roligt med lite Amarone, jag börjar bli mer och mer nyfiken på hur gammal alt kvaitetsamarone smakar. Kanske något att ta reda på??

Tänk att det ska var så svårt att låta bli sötsakerna ;)..

Red Scream sa...

Det är en mycket intressant frågeställning! Kvalitetsamarone kan jag tänka mig har en hel gemensamt med port, medan lagrad amarone... här är jag ute på fältet. Vi får kolla helt enkelt! :-)

Ofattbart minst sagt! Kan meddela att idag - dag 3 - har den västa obalansen lagt sig, men det är fortfaranden lite för mycket burkpersika och påklistrad sötma för min smak. Mullineux Straw Wine från i somras som bolmade aprikoser var mycket godare. Vitt sött - ännu så länge leder Chenin Blanc och Riesling :-) Ha det gott! /Ulf