fredag 28 mars 2014

2011 Signature by Markus Aujalay och 2012 Helderberg Wijnmakerij Cabernet Sauvignon



Skuggningar av Sveriges Mästerkock innebär inte bara matskuggningar utan även dryckesskuggningar! Och eftersom Markus promotat sitt vin på Instagram är det väl inte mer än rätt att det skuggas också? 

Motståndare den här gången blev inte Per Mobergs vin, som jag var på väg att hugga, vilket säkerligen hade blivit ett intressant juryshoot-out (moahahaha!), utan 2012 Helderberg Wijnmakerij Cabernet Sauvignon. Varför just detta? Jo, det förekommer i avsnittet där de tävlande ska para ihop mat och vin. Och om du kollar noga när de tävlande är inne i skafferiet så finns det där. Jag hittade det på en lågt flygande hylla inne på mitt lokala Systembolag, så vinet finns faktiskt.

Men Per Mobergs vin föll bort på personalens diskreta inrådan. ”Det här då?” frågade jag och höll upp ett Per Mobergvin. De skruvade lite på sig och efter en stunds fundering och vägning av orden (hur mycket kan vi säga utan att begå tjänstefel?) enades de om formuleringen:

”Det är ju inte det sämsta av kändisvinerna.”

Vilket avgjorde saken relativt omgående. Så, nog med förslag! Dags att korka upp. Den här gången orkar jag inte foliera eller blinda vinerna, jag vågar lita på min objektiva förmåga. Först ut, Helderberg. Ganska maffig doft, en hel del rök, ceder, något grönt, lite mintigt. I munnen fortsatt maffigt, på gränsen till att vara klumpigt. Inte så värst bra balanserat. Tungt och lite för mycket syra, är väl min bedömning.

Därefter, Signature by Markus Aujalay! Mer mintigt, mer grönt. Helderbergvinet var 100 % cab, Signature är en blandning med cab, merlot, garnacha tintorera och petit verdot. Undrar var mintigheten kommer ifrån. Det är mer komplext, finns mer intressanta dofter att ta fasta på. I munnen är det lite slankare, lättare att dricka.

Det blir poängseger för Signature by Markus Aujalay – helt klart ett bättre vin. Det var till och med fullt drickbart.



Coming up, ett nytt pinotshootout, test av indiska kryddblandningar och inte minst den här lilla gynnaren. Som sagt, skuggas det så skuggas det. Stay tuned!




EDIT: Dag två är det mer jämt skägg mellan vinerna, som man säger på Söder. Well well. Fast fortfarande föredrar jag nog Signaturevinet.

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Jag har intuitivt undvikit Per Morberg-vinet och det verkar ju vara rätt tänkt. Hade ingen aning om att även Markus A hade ett vin. Kanske värt att prova? Vad kan i så fall tänkas passa till det? Maffig bläckfisk, förresten!

Red Scream sa...

Markus A-vinet var faktiskt helt ok! Ge det en timme eller två i karaff, det var lite stängt inledningsvis. Ska prova det idag också, alltid bra att prova över två dagar.

Hm, till mat? Spontant går tankarna till charkuterier, eller fet mat med mycket smak. Prova gärna!

Ja, lite urtidsaktig faktiskt! Monster ur havsdjupen, typ... Men den var mycket god, det blir mer bläckfirre här. Ha det gott! :-)