Jag tror aldrig att jag har googlat så mycket inför en resa som inför min sydafrikanska golfresa! Den främsta anledningen till det var ju naturligtvis att jag inte åkte med någon resebyrå utan snickrade ihop allt själv. Med lite hjälp förstås. Och en himla massa googlande!
När jag
väl fattat beslutet att jag skulle åka hamnade jag i det spännande läget att
det fanns en del angenäma problem som behövde lösas. När skulle jag åka, hur
länge skulle jag vara borta, var skulle jag bo och vilka banor skulle jag spela
på? Samt, inte minst, vilka restauranger jag skulle besöka! Någonstans lite
gnagande började jag även bli varse om att eftersom jag inte skulle åka med
någon resebyrå skulle jag inte bli bussad runt till de olika golfbanorna utan
jag skulle… hyra bil och – vänta nu – har inte Sydafrika vänstertrafik? Huga!
Jo men så måste det bli. Förutom att boka allt själv skulle jag även hyra bil
och köra runt själv, i ett land som har vänstertrafik. Min erfarenhet av att
köra på fel sida vägen: noll meter. Men just den detaljen valde jag att skjuta
på framtiden.
Det
första som behövdes bestämmas och bokas var när jag skulle åka och hur länge
jag skulle vara borta. Den senare frågan var ganska lätt: jag tänkte mig två
veckor, plus/minus någon dag om det passade bättre med flyg eller så. Men när? Gällande
Sydafrika finns det tre rådande teorier om när det är som bäst att åka. Låt mig
presentera dem nedan:
Novemberteorin: Obehagligt många svenskar tycker
att november är årets svåraste månad som bara bör avskaffas. Av någon konstig
anledning tycker dessa människor att december, som både är kallare och mörkare,
är roligare än november. Helt ofattbart. November är ju jättemysigt! Och med
lite tur kan vi även få lite myssnö i november. Så nä, november tänkte jag inte
åka bort från. Det finns dock en bra sak med att åka i november: du kan se
valar i Sydafrika. Men då väljer du november av den anledningen.
Januariteorin: Den här teorin har jag lättare
att ta till mig. Varför inte åka i januari, när det är som allra kallast,
mörkast och förjävligast? Det är mörkt när du går till jobbet och mörkt när du
går hem. Det är oftast ganska kallt och rått. Alla gator är helt
söndernergrusade. De flesta du känner ligger hemma i VKS (som är så obehagligt
att vi inte vågar uttala dess fulla namn) och bara tokspyr. Vädret i Sydafrika
är då som allra bäst – det är varmt och inte för torrt. Vi åker! Det finns dock
två nackdelar med att åka i januari. För det första, skillnaden i förjävlighet
är inte så stor mellan 1 januari och 15 januari, eller mellan 15 januari och 31
januari. Så även om du flyr iväg två veckor till ett land med högsommar så
kommer det vara fullkontaktsvinter när du kommer tillbaka. Ok, du slipper två
veckor. Men det är stor chans att det är mörkt, nollgradigt och lite småregnigt
när planet landar på Arlanda. Den andra nackdelen med att åka i januari har att
göra med min profession: under januari gör vi ekonomer BOKSLUT. Det vanliga då
är att du jobbar väldigt långa dagar och så gott som alla helger. 300
övertidstimmar bara i januari är inget ovanligt. Så då gick även januari bort.
Slutet av februariteorin: Du härdar ut december, januari
och det mesta av februari. Du fixar bokslutet. Som en klippa är du kvar på
jobbet medan alla andra är i Thailand. Som belöning för att bokslutet är klart
och att du härdat ut får du åka på en två veckor lång resa till värmen. Först
arbete, sedan vila. Och när du kommer hem från dina två veckor i värmen är det
VÅR i luften! Den enda nackdelen med att åka i slutet av februari är att det
kan vara ganska torrt i Sydafrika vid den tidpunkten. Men men.
Som ni
kanske listat ut vid det här laget valde jag slutet av februari. Det blev dock
utfärd 1 mars, eftersom vi behövde lämna in årsredovisningen absolut senast 22
februari och budgetunderlaget 1 mars. Före det fanns det över huvud taget inte
en chans att komma ifrån, speciellt inte då jag var projektledare för
årsredovisningen.
Så ut 1
mars, tillbaka 14 mars. Efter inrådan av Putte valde jag att åka via
Johannesburg, så jag bokade den resan först. Det går rätt täta inrikesflyg
mellan Johannesburg och Kapstaden, så det kändes som en senare fråga. Förra
gången flög jag med Air Andouille, nu blev det British Airways. Ut från Arlanda
vid lunchtid, kortare mellanlandning på Heathrow, landa i Johannesburg 07.15 på
morgonen efter. Perfekt! Jag räknade med att vara i Kapstaden tidig
eftermiddag, före köerna och när det var ljust. Ville inte riktigt köra bil i
den afrikanska natten på fel sida vägen i ett land jag inte kört bil i tidigare…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar