måndag 26 mars 2012

1988 Jos. Christoffel Jr. (Christoffel-Prüm) Ürziger Würzgarten Riesling Auslese, Pilsner Urquell och vanlig svensk bonncurry









Keep calm and curry on! Variationerna på den gamla brittiska krigspostern är många, något uttjatade och naturligtvis odödligförklarade i en rad brittiska pilsnerfilmer. Till exempel, Carry On Up the Khyber som jag såg som liten grabb och tyckte var oliiidligt spännande. Jag kommer ihåg slutscenen, då the English är tillbakaträngda mot en mur och the Thugs är inne för the Kill och allt hopp är förlorat, vad göra? I en sista desperat manöver lajnar the English upp sig och gemensamt lyfter upp kilten. Ghastly. The Thugs flyr i panik!

Hursomhelst. Det är måndag eftermiddag och jag messar C om eventuella middagsönskemål. Efter en stund kommer svaret: räkor och curry. Jag messar tillbaka: curry, svensk eller thailändsk? Svensk! Aha, det var länge sedan!

Väl hemma fräser jag upp schallo, champinjoner, vanlig svensk bonncurry, kycklinglårfilébitar, har ner lite hackad ingefära och stänker över lite wooshy. Mot slutet rör jag ner lite skivad zucchini. Det blev faktiskt supergott! Svensk bonncurry är faktiskt helt ok, men jag föredrar nog den thailändska röda curryn – thai me up!

Curryn sköljdes ner med Pilsner Urquell. Jag tog en sniff och – bastu! Ölen doftade naturligtvis något (typ humle, marsipan, läder, pumpernickel, karamelliserat socker eller något sådant) men allt jag kunde associera till var bastu. Alla öl som du konsumerat i alla bastur genom tiderna – summera upp det i en öl och du har Pilsner Urquell. Bastuölet.

Mot kvällningen tycker jag det skulle vara trevligt med lite vin så det får bli lite gammelmosel, 1988 Ürziger Würzgarten Riesling Auslese från Jos. Christoffel Jr. (Christoffel-Prüm). Som vanligt är det en atomisk beställning exekuterad av David. Vi korkar upp.

Färgen är mellangul, mörkare än en chardonnay men inte så där jättegul som ett lagrat dessertvin. Ner med kranen. Vi möts av en intensiv doft av persika och hyacinter, samt den doften som alla beerenauslesen får. Riktigt förföriskt! Den starka beerenauslesendoften är på ett märkligt sätt inte integrerad med den andra doften, så de kommer lite som moln på en bergstopp, lite omlott… först ett sjok beerenauslesedimma, sedan en puff persikor och hyacinter… mycket kul! Och – knappt någon diesel alls.

Smaken är dock lite i tunnaste och syrligaste laget. Vinet doftar som ett redigt dessertvin men smaken är småsyrlig. Hm. Lite besk nästan. Men gott! Så sammanfattningsvis, plus för den intressanta och synnerligen goda doften, minus för syrligheten och beskan i smaken. Tack David!



Inlägg 62, dag 62

2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Roligt att du testade så snart, blir sugen att dra korken ur min rackare också. Fast det där beska får du gärna behålla :)

Red Scream sa...

Det var mycket intressant! Just doften - som var tvådelad - och att vinet inte alls hade den textur som du förväntade dig. Doften sa "snart kommer något sötsliskigt" men när du väl smakade av så var det betydligt slankare och inte det minsta sliskigt. Ska kolla ikväll hur det har gått med beskan! :-)