lördag 3 mars 2012

Eins Zwei Dry




Min snuva har släpp en hel del, fortfarande inte helt hundra men tillräckligt för att känna skillnad på kaffe och te i alla fall. Vi ägnar första delen av lördagen åt att packa upp – nu är det inte mycket kvar! Fyra Billiesar samt två skohyllor ska skruvas ihop, sedan är det mesta uppackat, ihopskruvat och instoppat i en garderob. Inte nödvändigtvis rätt garderob, men i alla fall en garderob.

Vi tar lite av den supergoda bronsvalsade pastan till lunch och till eftermiddagsmellis lite tom yamsoppa på burk. Till soppan, som inte är allt för vrålstark, och eftersom min snuva har släppt järngreppet, korkar jag upp lite Leitz 2010 Eins Zwei Dry, Leitz instegsvin.

Ljus, vattenklar färg. Jag försöker hitta någon form av färgnyans men det är inte mycket. Doften är ganska rakt på, enkel men tydlig riesling. Klar doft, inga godistoner, ungefär som en ung okomplicerad chardonnay kan dofta ibland. Äpple, en hel del granny smith.

Smaken är också ganska mycket rätt på, det finns en tydlig syra som håller upp vinet. Liten efterbeska, mer äpplen. På det stora hela, ett enkelt, gott och okomplicerat vin. Mycket gott! Funkar jättebra till soppan. Riktigt klunkvänligt, till och med. Det här kan jag tänka mig att ha som bashusvin! Letar efter fler som provat, men hittar ingen?

Nu väntar Texas Longhorn på Saint Paul’s Street med Nico och ljus, iskall lager. Ge mig styrka!



Inlägg 39, dag 39

2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Jo har faktiskt inte provat 10:an, nollniorna försvann fortare än jag hann säga eins.. :)

Finns nu även i en butik nära dig, har kvalat in i ordinarie. Några kronor till än vad du gav ;)..

Longhorn är trevligt, ta en iskall för mig också. ;)

Red Scream sa...

Jo, jag såg att de fanns på bolaget! Får gå dit och köpa in ett litet house statch, hehe... :-)

Har svept ett par kalla, öl kan vara så gott! :-) ha det!