fredag 2 mars 2012

Ingefärspastan, nu med koriander och bronsvalsad pasta



Fredag och jag är ledig som vanligt. Igår flyttade jag de sista kartongerna från lägenheten och lämnade över nycklarna. Svårast var böckerna, vilka skulle jag ta med? Alla? Inga? En delmängd? Det blev ett riktat urval, kriterierna var (1) oläst och (2) verkar spännande. Alla olästa kom således inte med, men jag halvfyllde tre bananlådor som får utgöra basen i läsandet den kommande tiden. Boken om FDR kom med, inte The Boat. Inte heller Potemkin, det får bli ett senare projekt. Däremot kom Keegans The Face of Battle och Amerikanska Inbördeskriget med, som jag läste förrförra året men som jag skulle vilja läsa om. Så kriterierna var nog lite luddiga…

Hursomhelst, flyttning av kartonger innebär hyrbil (eller i det här fallet minilastbil) som ska lämnas tillbaka under eftermiddagen. Jag har därför lite tid fram till dess för att göra lite utforskningar. Efter lite funderingar blir det Drevviken, som jag vanligtvis passerar på väg till jobbet. Soliga morgonar ser det helt underbart ut från pendeltåget, med solen precis över sjön! Eftersom jag stod på lastplats ger jag mig iväg strax före sju, jag kör söderut för att ta av vid Skogås och efter knappt något ledande alls hittar jag fram till sjön. Jättevackert! Strålande sol, några som åker med skridskosegling/issurf nere på sjön. Ser livsfarligt ut!









Jag är där ca en timme, går ut till en udde och sedan tillbaka. Därefter känner jag mig lite småfrusen, så i stället för kaffe och macka på något trevligt fik (Malmens konditori kanske?) blir det go’frulle på McDonald’s. Well well. Sedan blir det IKEA och inköp av några vita 40-centimetersbillysar. Den gamla bokhyllan, min älskade G.A.D. i massiv ek som kostade en förmögenhet blir kvar i lägenheten. Jag kan ju kort notera att den var så dyr att jag hade ångest i ett halvår efter att jag hade köpte den! Kanske skriver något om det sedan.

Väl hemma sedan blir det äntligen ingefärspastan, som vi lagade förra fredagen, denna gång med koriander. Förra gången jag lagade rätten fick jag kritik för att jag använt Barillapasta vilket jag antar endast är ytterligare ett tecken på något som ni redan vet men som jag inte har vågat erkänna fullt ut ännu: att jag egentligen föredrar mängd framför finess! En så kallad gourmand, med andra ord… Nu däremot, kolla här!





Och kolla här: bronsvalsad!




;-)


Shit vad gott det var! Ingefärskycklingen blev mycket god med koriander, det kan rekommenderas. Pastan blev helt fantastisk! Underbart tuggmotstånd, underbar smak, ahhhh…. Det får det bli framöver.





Efter-bilder är det senaste! Tack, du-vet-vem, för att du fick mig att köpa lite godare pasta! :-)



Inlägg 38, dag 38

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Haha, det är bra Ulf! Fina bilder :)

Red Scream sa...

Vi är helt sålda! ;-) Tack! :-)