lördag 10 mars 2012

Shootout at The Target!



När jag fyllde 40 nu i höstas fick jag en ovanlig present av mina bröder. Pipröknings-H inledde med att säga att ”well, vi vet ju alla att Ulf gillar mat och vin, men det var inte hans första passion. Innan matintresset kom igång så var det vapen som gällde!”

Ja, vad svarar men på sådant? Guilty as charged förmodligen! När jag var mindre så läste jag mycket historia och läste en hel del böcker om vapen. Jag läser fortfarande en hel del historia, faktiskt mer nu än då och jag har kvar mina gamla böcker om vapen även om det var ett tag sedan jag bläddrade i dem. Under mitt sista tonårsår i Afrika sköt jag skeet så gott som varje helg på den lokala skyttebanan och det var mycket trevligt. Väl hemma i Sverige så var det andra intressen som tog över och det där med att skjuta föll i glömska.

Men nu i 40-årspresent fick jag ett pistolskjutningspaket på The Target i Västberga. Mycket kul! Efter lite mailkonversationer fram och tillbaka bestämdes den här lördagen. Spänd och lite smånervös tar jag mig ut till Västberga där de andra möter upp. Efter en noggrann säkerhetsgenomgång tar vi plats i skjutbåset.

Först ut, SIG Sauer Mosquito .22LR som är en nedskalad version av polisens tjänstevapen. Därefter Walther PPK .32 (7,65 mm), som bland annat använts av James Bond. SIG Sauern var väl helt ok, men PPK:n tyckte jag mycket om. Sedan sköt vi med Glock 17 9 mm. Lätt och behändlig.

Nästa pistol var nog min favorit – Colt M1911 .45 ACP. Denna var amerikanska försvarets standardpistol mellan 1911 och 1985. Sedan ett do you feel lucky-vapen – .357 Magnum revolver, tror det var en Smith & Wesson .44 Magnumrevolver.

Efter dessa tog våra instruktörer fram kpistar, först en Thomson Tommy Gun från någon gång före 1930 och en Heckler & Koch MP5. Thomsongeväret var lite speciellt – stenhård avtryckare men låg helt horisontellt vid avfyrning. Heckler & Koch är den kpist som bland annat polisens insatsstyrka använder. Oerhört lätt och träffsäkert, nästan lite leksaksvapen över det…

Avslutningsvis, Ruger Super Redhawk .454 Casull och:





Desert Eagle .50AE. Vilket tryck!!!

Väl hemma sedan bjöd vi på korv från Korvhantverk och bronspasta. Korvarna blev mycket uppskattade! Därefter lite kardemummakaka som C hade bakat.

Stort tack för en supertrevlig dag!!!



Inlägg 46, dag 46

Inga kommentarer: