fredag 9 mars 2012

Sausage and peppers is on the menu!



Alla som läste det här inlägget vet att korv tillhör mina stora passioner. Hur kan du annars rationalisera greppet att börja en vinblogg med att prata om korv? Skummish! För att göra en lång historia kort, Mr. Cheezus tipsar om att idag kan vara en bra dag att bege sig ut till Sickla och Sovel för där kommer Jon från Korvhantverk Stockholm stå och dema sin korv. I’m going!

Väl i Sickla ser jag Jon stå där brevid Sovelbaren och snitta upp korv för brinnande livet. Det är gott om fredagsmysrusiga Söder-om-Söderianer som trängs kring bordet för att smaka. Jag tränger mig fram och hugger en liten chorizoslarver. Holy Cow vad god den är! Jon håller en mindre föreläsning för oss församlade och gällande tillverkning och innehåll är det främst två saker som fastnar. Först, korvarna innehåller ingen nitrit, inga e-nummer, inga konstiga tillsatser, inget extra vatten, inget skorpmjöl etc. Sedan, korvarnas hållbarhet fås fram genom mjölksyrakultur. Aha!

Den här säsongen kommer korvarna i fyra varianter:

1. Parmigiano Reggiano
2. Fänkål
3. Chorizo - Pimenton de la Vera
4. Rostad Vitlök

Parmesankorven, som jag även provat tidigare, var helt fantastiskt. Jag frågar Jon hur kan har lyckats få ut så mycket smak från sina korvar. ”Well, det är nog på grund av att jag är kock i grunden” få jag till svar. ”Korv är ju en charkuteriprodukt, och de andra som tillverkar korv ser det kanske mest ur den synpunkten.” Vi pratar på en stund om mjölksyrakulturen och annat, bl a stektemperatur. Dra den till 68 grader och låt den vila upp sig till 72 får jag veta!

Jag köper på mig av alla fyra sorterna. Tungt lastad lämnar jag Sickla. Imorgon lördag ska det först bli pistolskytte och sedan korvsmakning. Återkommer!



Inlägg 45, dag 45

2 kommentarer:

PJHiller sa...

Det är kul att korven är på stark frammarsch nu! Jag jobbar som kock på en konferensanläggning och vi testade för ett par veckor sedan en lite (för oss) udda förrätt - en liten tunbrödsrulle med en ruggigt bra lammkorv, mos med löjligt mycket smör och en riktigt sjysst räksallad. Det blev en dundersuccé!

Red Scream sa...

Visst är det kul! Den förrätten lät riktigt supersmarrig! :-) Hur hade du gjort räksalladen?