lördag 17 mars 2012

2007 Leitz Rüdesheimer Berg Rottland Alte Reben, Lao Wai-vatten och vegetarisk pasta





Lördag och vi har Cs syster med familj samt mor + man över för lite lördagslunch. Temat är veggo – det blir lite goa röror, hembakat surdegsbröd samt vegetarisk pasta. Samt kaffe/te och kärleksmums.

Men först lite välkomstdrink! Ett vin som jag länge fingrat på är 2007 Leitz Rüdesheimer Berg Rottland Alte Reben, som en av mina pushers försåg mig med i en atomisk beställning. Lådan dök upp för ett par veckor sedan men däremellan har det varit för många andra saker att ta tag i så tillfället har väntat på sig. Hursomhelst, nu är det dags! Vi korkar upp.

Ljus färg, inte åt det vattenklara hållet men ändå ganska ljus. Vinet öppnar med syrliga dofter, hyacinter, blommor, lite söta gula frukter. Lite knutet – inga utsvävningar åt godishållet, inga exotiska frukter, bara ren och skär rieslingdoft. Supersnyggt!

I munnen får vi ett ytterst välbalanserat och färdigpacketerat vin. Allt är fastskruvat, alkoholen som kvalar in på 14 % märks inte alls. Syran är inte så knivskarp men den finns där och visar exakt var vinet ska stå. Mycket, mycket gott. Vi sparar en slatt för morgondagen, återkommer då!

Rörorna som vi gjorde igår har gouttat till sig under natten och utvecklats väl. Bäst blev tapenaden. Hoummusen var nog godast igår, idag hade den blivit i stabbigaste laget. Babban blev riktigt smarrig! Nästa projekt är yoghurtröran och någon form av paprikaröra. Till huvudrätt gjorde vi veggopasta, vi utgick från ingefärspastan som vi totalt snöat in på men istället för kyckling tog vi tofu.

Mina erfarenheter av tofu är klart begränsade. Jag har ätit det ute några gånger ute, senast nu i somras på Surfers i Visby som en rätt av många. Jag har nog aldrig lagat till det själv. Dock vågade jag kasta ner det i varukorgen nu i fredags – tofu känns aningens mindre industriveggo än quorn, som jag är lite skeptisk mot. Det fick bli några paket Tofu Rosso, från Taifun.

Jag trodde att det skulle bli lite fina bitar, men när jag väl rört ner fint skurna bitar i marinaden löses de upp och det blev färs av allt. Men det gick att steka, jag hällde ner lite extra olivolja. Riktigt supersmarrigt! Taifun Tofu Rosso kommer jag köpa fler gånger, det var mycket gott!





Som alternativ till vin bjöd vi på Lao Wai-vatten. Istället för att droppa lime eller annan citrus i ditt bordsvatten, prova med riven ingefära istället! Frisk härlig smak, lite pepprigt. Klar rekommendation! Standarddryck på Lao Wai.






Inlägg 53, dag 53

2 kommentarer:

Unknown sa...

Just det vinet drack jag på Bar Central förra vevkan med stor förtjusning! Elegant, blommigt, lite mineral. Överraskande.

Tofu finns i tusentals varianter i Kina och Japan. Här kan man hitta silkes- och hård och mjuk oftast. Silkes är jättemjuk och rörs ut i grytor t ex. Den hårda skulle funka till fina bitar som du hoppats på.

Red Scream sa...

Ja, visst var det gott! Riktigt supersmarrigt som vann på att vara öppet i ett dygn. Överraskande, minst sagt.

Tack för tips, ska prova! :-)