tisdag 27 mars 2012

2010 Paul Cluver Riesling





Inspirerad av Uppkorkat-Magnus som nyligen var nere i Sydafrika på en never ending wine tour och förlustade sig och som dessutom filmade sig själv under allt detta förlustande – ViiniTV goes svärmorsdröm! – beställde jag lite vin från Paul Cluver. Om Paul Cluver kan jag väl inte så där jättemycket, ligger i Western Cape, Elgin. Google maps placerar vingården här, lite öster om falska bukten. Men annars verkar det vara en ambitiös producent, bra läge och modernt tänk. Jag beställer den torra rieslingen och den söta på halvflaska, Paul Cluver Weisser Riesling Noble Late Harvest, via Systembolagets e-tjänst. Den senare vill jag minnas att jag köpte ett gäng av för fem-sex år sedan och njöt av i fulla drag. Tror till och med att jag har en 2003:a kvar i källaren i K-holm. Ska kolla men jag är nästan hundra. Skulle bli besviken om den inte fanns kvar!

Hursomhelst, vi korkar upp. Ljus färg. Ner med kranen och whoa! Shit vad gott det här var! Jag befinner mig någonstans i Tyskland, det finns godistoner, men bara svaga antydningar, Nahe? Nja, snarare mer åt Rheingau eller Rheinhessen, vinet är för stramt och det är lite för lite godis för att vara Nahe. Hade jag fått vinet blint skulle jag nog säga Rheingau – eller en bättre producent från Rheinhessen. Shitas patatas fritas, helt fel!

Svala toner, en hel del citrus, en hel del mineral. Gröna äpplen. Inte så mycket gult, inte så mycket exotiskt. En liten banan svävar i och för sig på toppen av allt, men det är en liten banan. Lite champagnedoft över allt! Skulle kunna vara en avslagen skumpa, så doftar det. En liten köttbit kommer och går – coolt!

I munnen är vinet stramt och friskt, inte för fylligt och inte för syrligt även om syran är ganska klart markerad. Superläckert! Klart klunkvänligt. Det är slankt, det är elegant. Svårt att tro att det här är från Sydafrika, men som Magnus säger i inslaget så är mikroklimatet just där aningens svalare – cool climate wines. Så sammanfattningsvis – ett mycket gott vin som med sina 119 kr är rena fyndet. Hatten av för Paul Cluver – det här var en mycket trevlig upplevelse.

Imorgon är det tv-kväll – först den nya drogen Halv åtta hos mig och sedan finalen i Sveriges Mästerkock. Det blir förrätt, huvudrätt, efterrätt och chirre. Till det kanske lite Paul Cluvers Noble Late Harvest. Madre mia mon creatore!



Inlägg 63, dag 63

2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Fasiken va nice, blev riktigt sugen på att testa.

Är dessutom på jakt efter något sött så det ska bli spännande att höra om denna.

Red Scream sa...

Do it! :-)

Sött är alltid bra. Du får heja på mig i kampen mot korkskruvsångesten! ;-) Ha det gott!