torsdag 29 mars 2012

Sammanfattning av veckans rieslingprovning





Det har varit en intressant vinvecka! Tre olika versioner av riesling har provats, först ut 1988 Ürziger Würzgarten Riesling Auslese från Jos. Christoffel Jr. (Christoffel-Prüm). Därefter en torr och en söt riesling från Paul Cluver i Elgin, Western Cape: 2010 Riesling och 2010 Paul Cluver Riesling Noble Late Harvest. Jag tänkte sammanfatta lite och samtidigt visa hur de utvecklats, så här några dagar efter uppkorkning.

1988 Ürziger Würzgarten Riesling Auslese var nog det mest spektakulära vinet – en 88:a liksom! Lite osäker på hur sällan de dyker upp, men jag antar att det finns nog en hel del vinmakare i Mosel eller Rheingau som sitter på stora förråd av gamla och förhållandevis billiga viner. Vinet är kanske inte så stort, men det är både gott och lite småhäftigt. Du kan ju bara undra hur det smakade för 20 år sedan – syraattacken måste varit massiv.

Såhär ett par dagar efter uppkorkning så är doften ganska så intakt. Lite hav å tång har tillkommit, honungsdoften är lite mer framträdande. Fortfarande kan du sitta hela kvällen och dofta på vinet! Smaken har dock fallit ihop, här har syran tagit över och vinet är lite för friskt och beskt för min smak.

Veckans andra vin var 2010 Riesling från Paul Cluver. Hade jag fått det här blint så hade jag sagt Tyskand/Rheingau eller Tyskland/Rheinhessen – det var riktigt supergott. Friskt, mycket välbalanserat, allt fastskruvat, elegans. Nu några dagar efter uppskruvning doftar det inte lika fräscht (dagen efter var det dock precis lika fräscht som dag ett), det har tillkommit någon konstig, mörk doft som jag har lite svårt att placera. Likheten med champagne/bättre mousserande finns dock kvar och har accentuerats något. Blint skulle jag kanske ha gissat på en enklare skumpa som stått i kylskåpet över natten.

Veckans tredje vin var det lilla godispaketet 2010 Paul Cluver Riesling Noble Late Harvest, som attackerade friskt under gårdagen. Då var det mest aprikoser och aceton, även om acetonen vek av efter ett par timmar. Nu har det blivit lite bättre, men femmans växel har liksom inte riktigt petats i! Det är aceton, det är aprikoser, det är mycket av allt, lite pumpernickel och bokna äpplen har tillkommit och den fick 5/5 av Uppkorkat-Magnus men jag måste nog kapitulera: det här är nog inte riktigt min grej helt ut.

Jag sparar en liten slatt och kollar av lite i helgen, så då kommer den slutliga domen. Men som det ser ut nu så blir det nog thanks and goodbye, liver patey. Alltså – vinet är på inget sätt äckligt – tvärtom, det är gott! – men jag kommer nog inte köpa mer. Jag vill att mitt söta vin ska vara fräschare. Texturen har dock utvecklats till det bättre, vinet känns betydligt mer lättflytande idag än igår.

Så, sammanfattningsvis och medaljutdelning! På första plats, för charm, elegans och nobullattityd: 2010 Paul Cluver Riesling. På andra plats, knapp poängseger för 2010 Riesling Noble Late Harvest. 1988 Ürziger Würzgarten Riesling Auslese får en hedrande tredjeplats – doften var outstanding men smaken var lite i tunnaste och beskaste laget. Det är kul med dessertviner – återkommer med lite reflektioner!



Inlägg 65, dag 65

Inga kommentarer: