tisdag 7 september 2010

Hugo Stenbeck, Kinnevik och Kontoret 7A






Frisk! Fortfarande lite svag, men förkylningen verkar borta. Släpade mig till jobbet i måndags och det gick helt ok.

I söndags läste jag ut den sista delen av Stellan Björks bok om dynastin Stenbeck, Dynastin Stenbeck – Succéer och tragedier i en finansfamilj. Som ekonom med ett inte obetydligt intresse för företagsanalys är det alltid kul att fundera över vad det är som skapar lönsamma företag och vad det är som skapar drivkraft. Vad är det t ex som gjorde att H & M blev ett globalt företag medan KappAhl lever en undanskymd och tynande tillvaro i kalla norden? Båda företagen startade ungefär samtidigt och med ungefär samma förutsättningar. Eller, hur kommer det sig att Kronfågel haft kroniska problem med lönsamheten trots att kycklingmarknaden fullkomligt exploderat de senaste 15 åren? Varför lyckas vissa företag och varför kommer andra företag inte ur startgroparna?

För några år sedan hade vi ”tema Stenbecksföretag” på den företagsanalyskurs på universitetet som jag brukade undervisa på. Vi brukade ha ett tema varje år, allt från försäkringsbolag och banker till rederier och ”enmiljardsbolag.” Ett år var temat Stenbecksföretag – det var mycket lyckat. I en del av de analyser som studenterna gjorde såg vi referenser till Stellan Björks bok, men jag kom mig aldrig för att läsa den. Men så såg jag den nu förra helgen, på outleten i Höganäs för 39 kr. Efter en snabb genombläddring stod det klart att den var helt klart riktad mot icke-ekonomer, med ett ganska enkelt och lättuggat språk. Men jag fastnade där inne i outleten, det lilla jag hann läsa var faktiskt ganska spännande så jag slängde ner den i varukorgen.

Första tredjedelen läste jag när jag kom hem, resten i söndags. För mig var bokens bästa behållning att den gav en översiktlig bakgrund till personerna och till företagen. Vem var denne Hugo Stenbeck, som grundade Kinnevik 1936? Varifrån kom pengarna? Vad var det för uppslitande konflikt mellan Jan Stenbeck och Margaretha af Ugglas, som man hört så mycket om? Varför förlorade Stenbeck Sandvik? I boken porträtteras Hugo Stenbeck som en av Sveriges mest framstående advokater/skatteexperter vid den tiden. På rätt sida lagen, men oftast med skrupelfria metoder och emellanåt kanske inte så etiskt, med vår standards mätt. Mycket nära samarbete med Ivar Kreuger, det visste jag inte.

Innan och parallellt med Kinnevik arbetade Hugo Stenbeck på advokatfirman Lagerlöfs, som han även ledde under många år (firman startades av sysslingar till Selma Lagerlöf, om jag kommer ihåg rätt). Efter några olika adresser i Stockholm hamnade firman på Strandvägen 7A, granne med Hotel Diplomat. Numera Lagerlöfs gått upp i Linklaters.

7A! I de lokalerna har ju jag jobbat, innan kontoret flyttade till Odenplan nu i vintras. Lagerlöfs hade kontor på andra våningen, där advokatfirman Glimstedts nu sitter. Idag är i stort sett hela huset kontor, men det finns några få bostäder kvar. Bo och Fredrik som driver kontorshotellet Kontoret 7A har dragit husets historia en miljon gånger, men allt jag kommer ihåg är att det byggdes av Ivar Kreuger och att amerikanska ambassaden hade sina lokaler här under kriget. Men några referenser till Stenbeck har jag inte hört!

Måndag kväll och det är ganska molnfritt ute. Jag hugger SLR:en och ger mig ut. Först till Gamla stan och arbetet med att göra getingmidjan större. Sedan hinner jag ta lite bilder av Strandvägen och 7A innan det är dags att krypa till kojs. Dynastin Stenbeck – klar rekommendation för att skaffa sig en översiktlig bild av historien bakom företagen.










PS Apropå Kinnevik, finns det en fysisk Kinnevik? Alltså, en riktig vik med vatten... Självklart gör det! Kinneviken ligger utanför Sufferville, där Kinnevik hade huvudkontor innan det flyttades till Stockholm. Länk

Inga kommentarer: