söndag 14 augusti 2011

2006 Dr. Loosen Riesling Beerenauslese och 2008 Ca’ Rugate La Perlara Recioto di Soave





Lite vin har det också blivit den senaste tiden, men faktiskt ganska lite! Men till några sköna gotländska solnedgångar har i alla fall två viner konsumerats: 2006 Dr. Loosen Riesling Beerenauslese och 2008 Ca’ Rugate La Perlara.

Det började naturligtvis som det alltid börjar: Jag är nere på stan, sugen på något, vet inte vad, och ramlar omedvetet in på Flaggskeppet. Där fingrar jag på det mesta och med eller utan viss styrning kommer jag ut med något trevligt!

Så, några dagar före vår Gotlandsresa stegade jag in på Flaggskeppet i jakt efter något smarrigt. En Emrich-Schönleber stod på någon mental inköpslista, men det var lite oklart om det fanns några kvar. Då det är nästan tomt i butiken kommer en trevlig systembolagskille i mycket tjocka brillor (nästan lika tjocka som en annan trevlig systembolagskilles) fram och undrar om jag är på jakt efter något. Definitivt, något sött faktiskt!

De tjocka brillorna pekar på två kandidater. Dels Dr. Loosens Beerenauslese på 250 ml-flaska och med lite hjälp från min sida på 2008 Ca’ Rugate La Perlara. Dr. Loosen är jag lite tveksam till efter 2005-racet, men låt gå. Rugaten ska bli spännnade!

Väl på det synnerligen trevliga vandrarhemmet Bunge korkar vi upp båda med några dagars mellanrum. Jag tar inga direkta anteckningar, så här kommer några kortfattade rekollektioner från minnet:

Vi provade 2006 Dr. Loosen Beerenauslese under två dagar och jag känner igen vinet från 2005-provningen. Klar och söt rieslingdoft dag ett, sött och mycket gott. Blomvatten dag två – ingen syra som håller koll på vinet. Lite för sött, lite för blommigt. Inte direkt spännande! Det känns som att det var sista gången jag köpte Dr. Loosen på ganska länge.

2008 Ca’ Rugate La Perlara Recioto di Soave däremot är något helt annat. Förförisk aprikosdoft, en smula pumpernickel, mogna gula frukter, lite honung. Intensivt sött men med en pigg syra som gör att vinet känns fräscht. Supergott! Det här kan jag köpa fler flaskor av.

Resterna av Rugaten ger vi bort till Cs systers familj, där det går hem hos M1 (men kanske inte lika mycket hos M2?). Stort tack för lån av hus och supertrevlig middag!


4 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Jasså, dr Loosen har blivit dr looser :).

Finns det något sött på flaggskeppet du inte provat? ;) Ytterliggare ett område jag borde bli bättre på..

Ha en bra vecka //David

Red Scream sa...

Hehe, det känns som att de behöver spotta upp sig lite! Produkterna är ju inte äckliga, men det känns som att det finns betydligt roligare producenter (och mer prisvärda för den delen) att utforska.

Det finns mycket sött kvar! ;-) Ett givet område för framtidens utforskningar är ju sauternes, som jag provat ganska lite av. Sött från Loire har jag provat några gånger och det har alltid varit bra. Om många söta italienska går mot aprikos/pumpernickel har de från Loire gått mot päronhållet. Lite klarare och renare, typ. Men det är bara vad jag kommer ihåg såhär på rak arm!

Detsamma, ha en skön vecka! /Ulf

Anonym sa...

Äh, nu får du sluta supa och börja trolla istället. Så... vilka av dina talanger tänker du slå mynt av framöver?
Kram.
Sara

Red Scream sa...

Hihi! Det är under utredning! :-) Ha det gott!