lördag 24 september 2011

Italien: Reflectzione initzialle








Det är ju ganska beklämmande att det lilla italienska du kan kommer från A Fish Called Wanda, kataloger för svindyra italienska kök som du bara kan laga sushi i samt en och annan fras från Bläckfisken. Jag försöker handla korv i en mysig liten delikatessbutik:


Buongiorno, signore!

Bånjorrnå!

Che cosa vuoi provare?

Ah, hm, allora!

Fregatzi alla denutza per fizialore?

Boffi?

Peoglo gourli helavra nesto frabrazza della figo?

Attenzione!

Madre Mia, dio mio creatore! Prelato nerusto et diaforza mezini fabre gistare e forto sebrta fo le stanze costa chorta affa delazzifanisti volaseranefigalli mezzalungonellimestfallo!!!

La Piovra?

Stupido!

Nja, det gick ju sisådär. Några sekunder senare kom en barsk slaktare fram bakom disken och slängde ut mig och jag lovade mig själv att inte prova italienska i nästa affär.

En annan reflectzione som jag gjorde där på flygplatsen i Bologna är att jag varit hyfsat småkass på att informera att jag skulle till Italien. Jag messar med Polarforsknings-H:

Hälsningar från Italien!
What!?!?

Hm! Har jag inte sagt det? Jag messar Skidåkningsfantast-N:

Hälsningar från Italien!
Håller du på med någon smarrig pastasås?
Nej, jag är där rent fysiskt!
Aha!

Sedan messar jag med P, vår ständige Monsieur in Lööv:

Hälsningar från Bologna!
Ah, Montalbano arrividerci Cattani!

Till sist messar jag Neil:

Hälsningar från Italien!
Gris

Jammen gris på dig själv dårrå! ;-)

Hursomhelst, det blev tre mycket trevliga dagar i Fano. Italien i september kan ju vara lite osäkert, regn och 15 grader är ju inte omöjligt. Nu blev det som tur var inte så, utan vi hade över 30 grader varmt och strålande sol. De lokala Fanobona påpekade även detta, att det var ovanligt varmt och soligt för säsongen.

Så, hur kul hade vi? Jag tror att jag låter några bilder tala:










Återkommer med lite mer strukturerade noteringar om all god mat och goda viner vi druckit!

6 kommentarer:

Anonym sa...

ser ut som ni har kul :) Jag kommer efter om ett par veckor - sedna får vi köra en Italien kväll :)

Magnus

Red Scream sa...

Hehe, vi hade det mycket trevligt! :-) Italienkväll låter strålande, det får vi göra! Jag fick med mig ett par flarror.

Anonym sa...

Ha ha, fy faen vilken sheriff du är, roligare vinblogg får man leta efter....

/Johan

Red Scream sa...

Hehe, ja det är man nog! Tack! :-)

Svenssonsmakaren sa...

Haha, helt underbart. Kan se det framför mig, hur herren blir ilsknare och ilsknare.. ;) Det ska till en Sheriff för att göra något dyligt..

Men vinet då???

Ha en bra arbetsvecka //David

Red Scream sa...

Rödare och rödare! ;-) Det viniska kommer! :-)