söndag 6 maj 2012

2011 Anselmo Mendes Alvarinho Contacto




Vi är bjudna på fest hos M i Vallentuna. Supertrevligt! Jag har med mig lite somrigt vitt, 2011 Anselmo Mendes Alvarinho Contacto som jag högg på mitt lokala Systembolag ganska nyligen. Jag fingrade ganska länge på någon av savvieflaskorna, men så såg jag alvarinhon och mindes att jag har en stående mission att utforska alvarinho mer så det fick bli den istället för en Saint Claire Sauvignon Blanc som jag annars skulle ta.

Vi poppar. Färgen är ganska vattenklar, det här är en 2011 så den är ju tämligen purung. Första sniffen säger sauvignon blanc, fast en mer avstämd sådan. Först toner av svartvinbärsblad och mogna krusbär, därefter citrus. Mycket fräsch! Smaken är dock lite av besvikelse, jag tycker att vinet känns lite jolmigt, alkoholen tränger igenom. Fast flaskan är inte riktigt kall ännu. Lite senare, när vinet har varit öppet ett tag och blivit mer kylt, kommer allt på plats. Stram, pigg syra, mycket fräscht, supergott! Det här får det bli fler flaskor av i sommar.

Det slår mig att alvarinho är lite som sauvignon blanc fast med lite av fylligheten av en chardonnay. Förutom riesling älskar jag sauvignon blanc, men ibland vill du ha ett fräscht vitt som ändå har lite fyllighet. Jag upplevde att jag kände detta i alvarinho, eller i alla fall i Anselmo Mendes alvarinho.

Johan P har också provat! (Dock 2010)

Har för övrigt läst ut The Caine Mutiny. Mycket bra! Nu tänkte jag ge mig på ett av mina två 2012-projekt, att läsa en Dickensbok och ett Strindbergsalster. Det får bli 1 094 sidor Charles Dickens, David Copperfield. Ge mig styrka!



PS Stort tack till M för supertrevlig fest! Det var mycket kul! Trots att C kommer från Vallentuna och vi har varit där massor av gånger har jag inte riktigt fattat stället. Så igår kände jag mig som en 25-årig student på väg till någon förfest: systembolagskasse och på väg i buss till ett okänt ställe i förorten. Var är jag någonstans?!?!

PPS Pratade snö, is, ljus och svenska egensinnigheter en stund med Ms nya zeeländska kollega H, som inte kan någon svenska. ”Are you Swedish?” frågade hon efter en stund. Ah! Det levde jag på resten av kvällen... ;-)



Inga kommentarer: