lördag 10 november 2012

Vernissage för fotoprojektet A Day in the World







För ungefär ett halvår sedan, den 15 maj 2012, iscensattes fotoprojektet A Day in the World. Under denna dag uppmanades människor över hela världen att fota sin vardag – hem, arbete, kultur, mat och samhälle, och skicka in dessa bilder. Resultatet blev långt över förväntan, närmare 100 000 bilder från runt 160 länder skickades in. Alla dessa bilder kan ses på ADAYs hemsida, och ett mindre antal valdes ut till en bok som vägde in på ca 500 sidor.

Jag var själv med i projektet – se här för hur min dag var – och eftersom jag kom med i boken med en pytteliten bild the size of a wafer-thin mint tyckte jag att det var kul att gå till vernissagen på Kulturhuset och se de andra bilderna.

Jag gillade verkligen de här bilderna. En del proffsbilder, men de flesta är nog tagna av vanliga fotointresserade människor. Framför allt tyckte jag att de flesta bilderna utstrålade en oerhörd glädje och inte minst värme. Fokus var vardagen - inga perfekta solnedgångar, inga studiobilder och framför allt inga ”svåra bilder.” Mycket fina bilder, det var mycket intressant.



















I ärlighetens namn så fanns en liten förhoppning om att någon av bakgrundspersonerna Desmond Tutu eller Richard Branson skulle vara där, men men. Can’t have it all, can you? Det var dock mycket intressant att lyssna på talarna, inte minst på Jeppe Wikström som pratade om projektet. Läs gärna mer på hemsidan, gå dit!

Inga kommentarer: