Efter fyra dagar av feber, snuva, yrsel och allmän mosighet
kände jag mig så pass pigg att jag kunde läsa något. Jag provade med både De intellektuellas flykt och Den amerikanska högern utan någon nämnvärd
framgång – här krävs en helt frisk kropp! Därför tog jag fram en av deckarna
som jag passat på i somras och som jag ville skulle få en andra chans: mord.net av Dan Buthler och Dag Öhrlund.
Den bärande historien i berättelsen är att mordlystna
människor får möjlighet att byta mord med andra, vilket gör att det inte finns
någon koppling alls mellan mördare och offer. Säg att person A, som bor i
Sverige, vill mörda X, som också bor i Sverige. Samtidigt vill B, som bor i
Italien, mörda Y, som också bor i Italien. Starka kopplingar finns mellan A och
X samt mellan B och Y. Men A och Y har vanligtvis ingen koppling alls. Alltså
åker A ner till Italien och mördar Y och B åker till Sverige och mördar X! Genialiskt,
eller hur! De mordlystna laddar upp sin beställning på en hemsida och allt administreras
och förmedlas av ryska gangsters.
Mördarna får naturligtvis betala en liten förmedlingsprovision
som hamnar i de kriminellas händer. Mord.net, således. Lägg till en svensk
polis, andra ryska kriminella, några andra karaktärer och du har en story. Boken
är på 437 sidor och det tog lite drygt en dag att läsa ut den, vilket jag antar
att bara det är ett bra betyg i sig.
Övergripande tycker jag att det var en spännande bok. Grovt
sett består boken av tre delar, först en introduktion till karaktärerna, sedan ett
ganska långt huvudsjok med alla morden, sist upplösningen. Huvudavsnittet påminde
en hel del om Bolanos 2666, vars
fjärde del handlar om alla mord som är begångna i Santa Teresa. Bolano beskriver
dessa sakligt, sida upp och ner. Liknande finns i mord.net, även om den största delen handlar om ett mord. Well well,
det finns en koppling även om jag kan tyckas desperat i min önskan.
Slutbetyg, lite minus för dialogen, plus för huvudsjoket som
är mycket spännande, minus för avslutningen som inte är spännande alls. Tre
ljuddämpade pistoler av fem.
* * *
Det var den korta, officiella versionen. Om nu Dan Buthler
eller Dag Öhrlund mot förmodan skulle läsa detta, eller någon annan som är
intresserad av lite mer konstruktiv kritik om boken speciellt eller om deckarskrivande
i allmänhet, så kommer här en mer ingående analys!
Dialogen: Helt
uppåt väggarna dålig. Jag skulle nog säga att dialogen var det sämsta med mord.net. Meningslöst pladder, icke-trovärdig.
Inga konflikter, ingen som argumenterade emot. Det fanns liksom ingen spänst i
dialogen över huvudtaget. Alla karaktärerna var så gulligt överens om allt. För
mycket hjärtliga kramar, för mycket ”kul att se dig, gamle gosse!” Här hade jag
gärna sett någon konflikt eller något som lyfte dialogen. Jag antar att det är
ganska svårt att skriva dialog, och jag tycker inte att Buthler & Öhrlund
gör någon vidare bra insats i den här delen. Jag skummade de flesta
dialogstyckena, tyckte inte att det gav så mycket.
Lusten att berätta:
Jag minns att det var nog på detta som det stupade på förra gången. Förmodligen
är detta något genomgående för alla författare, du vill skapa karaktärer och
tycker att just karaktärsbyggandet är så jättekul att du ägnar för mycket
utrymme åt att beskriva karaktärerna, deras livshistoria och alla deras
egenskaper. Jag kände när jag började läsa mord.net
att beskrivningarna om Jacob Colt, Henrik Vadh, Melissa Colt, Hector Venderaz,
Vladimir Karpov och de andra var för mycket. Orkar inte läsa om alla andras bravader och historier och
levnadsöden. Jag kan förstå att du som författare gärna vill skriva och hitta
på, men som läsare kan du bli lätt uttråkad. Dessutom kändes historierna inte
trovärdiga. Lite för mycket god whisky, lite för mycket radhusromantik.
Din berättelse ska
hänga ihop. Det här tycker jag är superviktigt – din berättelse ska hänga
ihop. Det ska inte vara som i Anders Jallais Spionen på FRA, där en av personerna är 25 år 1985 och det skrivs att
hans föräldrar flydde från Estland under andra världskriget. Det borde
rimligtvis varit hans mor- och
farföräldrar som flydde, inte hans föräldrar! Jag kan tycka att det mesta
hänger ihop i mord.net, förutom på några detaljer. Den främsta av dessa tycker
jag är namnet på huvudkaraktären – Jacob. Om han är 49 år 2006 innebär det att
han borde vara född 1957. Då borde han hetat Anders, Lars, Göran, Jan, Lennart,
Kaj eller Per-Olof till och med. Men Jacob? Det är ett 70-talsnamn. Känns som ett
billigt trick att få karaktären verka mer ungdomlig än han är.
Din berättelse ska
vara trovärdig. Jag tyckte att det inte var så trovärdigt med att han hette
Jacob. Jag tyckte inte heller att det var så trovärdigt att dirren tog livet av
sig. Jag har träffat många personer i ledande befattningar och de har varit
synnerligen drivna. Jag tyckte att han gav upp för lätt. Jag tyckte inte heller
att Juhas språk och uppförande var så trovärdigt. Han var för snäll för att
göra något sådant.
Du ska förklara
teknik. Det är kanske bara jag som hänger upp mig på det här men jag tycker
att om du har karaktärer som håller på med något invecklat och tekniskt så ska
du kunna förklara det. I mord.net hade
jag gärna sett lite mer teknik bakom kapandet av datorerna eller så. Det känns
som att jag skulle kunnat skriva de tekniska bitarna och då faller
trovärdigheten. Eller om konferensen som de var på i London. Vad pratade de om?
Hur kul är det att läsa att ”de var på konferensen på förmiddagen, sedan lunch
och sedan var de på konferensen på eftermiddagen?” Imponera på oss! Gör lite
research om vad internationell brottslighet handlar om nu! Detta är förstås en
variant av en annan viktig punkt, nämligen:
Du ska inte ge dina
personer krafter, egenskaper och kunnande som du inte har eller kan fejka att
du har. Om din karaktär är ett mattegeni så räcker det inte med att skriva
att han eller hon är det. Det räcker inte med att skriva att ”Johan gjorde
några otroliga uträkningar på tavlan och alla baxnade” – du måste visa detta.
Om du inte kan något om matte så behöver du ägna några heltidsveckor åt
research så att du kan få oss läsare att tro att du kan allt, även om det bara
handlar om en rad. Jag kan tänka så ibland när jag undervisar och ska visa en
kurva. Det tar kanske en hel dag att samla in och räkna ut lagrets omsättningshastighet
för två bolag under en tioårsperiod och det tar dig en minut att visa detta på
powerpoint. Om jag vill göra det enkelt för mig kan jag rita dessa på frihand
på tavlan, två fiktiva bolag. Men blicken från studenterna när de ser att jag faktiskt har kollat två verkliga bolag och spenderat en massa
tid att göra snygga grafer, obetalbar. Alltså: som läsare vill vi känna att
författarna verkligen har svettats med sin research. Och här tycker jag att
Buthler & Öhrlund kunde svettats betydligt mer.
En deckares första
plikt är att vara spännande. Dag och Dan, var är spänningen? Jag tyckte att
huvudsjoket var mycket spännande. Men avslutningen var helt platt. I stället
för att ge poliserna svårigheter i att hitta de ryska banditerna eller några
motgångar i det gör ni det enkelt för er genom att låta en person hoppa av. Det
känns som att huvudsjoket, som är spännande, inte hör ihop med det andra. Nu
fick du ju anstränga dig för att läsa klart. Mitt råd hade varit att ta bort de
inledande karaktärerna och slutet och låta huvudpersonen i huvudsjoket, ex-militären,
kanske göra upp med löjtnanten? Eller med Alice Banks? Där var ju spänningen – allt det tappas i någon helt ospännande sörja
i Ryssland. Det skulle kunnat bli bok två!
Du ska ta bort det
som inte stämmer. Seriöst, du kan inte skriva på sidan 46 att föreläsaren
drog ett vågrätt streck och sedan på sidan 47 påstå att strecket var lodrätt.
Du kan inte namnge en person Stephen Wayda för att två stycken längre ner döpa
om honom till Chris Wayda.
Du ska håla in det du
kastar ut. Det finns andra författare som jag inte kommer i mål, Niclas
Ericssons båda böcker t ex. Här tycker jag inte heller att författarna kommer i
mål, inte med det avslutet.
För mycket text. Jag
tycker på något sätt att det är för mycket text. ”Too many notes!” som någon i
Amadeus kritiserar Mozart för (även om det förmodligen var tvärt om).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar