Ha! Gate 67! |
Kära läsare, återigen har jag varit på en låååång
utlandsresa. Den här gången åkte jag med BKWine till Sydafrika och den här
gången var det en ren nöjesresa – antalet barn hemma är fortfarande bara ett, hehe... Men vilken resa det var – absolutely fantastic! Vilken resa. Vilka viner.
Vilken god mat! Superarrangerat av Britt och Per, jag åker tillbaka any day! Sydafrika kan
verkligen göra goda viner, och definitivt goda matviner. Så, här kommer lite korta noteringar och i vanlig ordning tar vi det från
början, som börjar med en lång, härlig flygresa. Typ.
Förra gången jag flög till Sydafrika (se nya taggar nere
till höger) gick det galet redan från start. Vi skulle åka via Amsterdam och
flyget till Schiphol gick vid det synnerligen okristna klockslaget sex på
morgonen. Taxin hämtade upp mig och min dåvarande chef vid… en ännu
okristligare tid före det. Knappt levande körde vi iväg mot Arlanda och det
funkade väl fint tills vi kom i höjd med Stora Väsby, då taxin helt plötsligt började
uppvisa klara signaler om kommande motorhaveri och kort där efter lade av. Christ!!!
Ringa efter ny taxi mitt i natten, oroa sig för att den inte skulle komma,
sedan stressa ut till Arlanda och stressa in genom alla kontroller och ut till
gaten och ombord på planet. Väl där – elektriskt fel! Vänta i flygstolen i 45
minuter, sedan iväg.
Sedan visade det sig vara halv storm över Amsterdam så
planet fick cirkulera – i kastvindarna – tills det blev klart att landa.
Kraftigt försenade var det bara att springa från ena änden av Schiphol till den
andra – ingen taxfree, inga två timmar värdigt strosande inklusive fika, utan
en redig språngmarsch för att hinna med stora planet till Kapstaden. Puh!
Därför tänkte jag att den här resan skulle utmärkas av
betydligt mer värdighet. Eftersom BKWine säljer sina resor utan själva flygresan till destinationen kan du styra själv hur du
vill åka dit och i vilket format. När jag väl bestämt mig för att åka med
började jag därför leta efter något passande flyg. De första som dök upp i
sökningarna var visserligen billiga, men kanske inte så värdiga. Flyg från
Arlanda på eftermiddagen, mellanlanda i Doha eller Addis Abeba, vänta på
flygplatsen från åtta på kvällen till fyra-sex på morgonen, landa i Johannesburg runt lunch, för att i bästa
disktrasestyle stappla ut i Kapstaden sen eftermiddag. Nja! Någonstans kände
jag att jag var för gammal för att sitta i någon obekväm flygplatsstol mellan
åtta på kvällen och sex på morgonen för att spara någon tusenlapp eller två.
Efter en hel del funderade valde jag därför Air France. Ut
Arlanda kl 1 på eftermiddagen den 24 februari, landa i Paris vid fyrahugget,
sedan direktflyg till Kapstaden (d v s inte via Joburg) runt 23.30, sova på
planet och landa någorlunda utsövd i Kapstaden runt lunch torsdag 25 februari.
Det fanns ett senare flyg från Arlanda, men jag kände att jag inte ville
riskera att inte hinna med stora planet till Kapstaden så det fick bli sju
timmars väntan i Paris – dagtid. Det
kunde jag ju leva med, det var ju bara att parkera sig på något trevligt ställe
och läsa någon trevlig bok.
Fast, hur är det att åka med Air France då? Jag mailar med Per, frågar hur det är med maten:
- De serverar väl andouille?
- Japp
- Och hästbiff?
- Vanligtvis
- Kanske även tripes?
- Om du har tur
- Hur är det med lammhjärna?
- Självklart! Och genomgående pastis till maten.
Det avgjorde saken - det fick bli Air France, eller Air Andouille som jag döpte om dem till med skräckblandad förtjusning!
Hursomhelst. Onsdag och jag gick upp i vanlig tid, klockan sex, tog det mycket lugnt, packade det sista, och åkte sedan ut till Arlanda med
pendeln. Inga problem, strålande väder. Väl på Arlanda åt jag medhavd matsäck
(ren protest mot den dyra flygplatsmaten) och tog det allmänt easy. Fingrad på
det mesta i taxfreeshoppen, men hittade inget direkt. Och naturligtvis - inser att jag svarat liiiite för många ja till Facebook, som numera vet allt om mig verkar det som...
Sedan iväg! Som sagt, första gången jag flög med Air France,
helt ok! Lite trånga säten, väldigt många instruktioner på franska men helt ok mat. Väl i
Paris drabbades jag dock av en mindre ”alla vägar, andra
vägar”-incident. Det stod att mitt flyg skulle gå från gate (eller terminal?)
2E, så jag gick och gick och följde skyltar för 2E tills allt bara tog slut och
jag stod helt själv vid några avspärrningar, då kom en från personalen fram och
förkunnade att jag gått för långt och behövde gå tillbaka. Typ till
ursprungsplatsen. Så efter lika mycket konkande på mitt tunga handbagage och en
hel del till kom jag till slut fram till min gate och kunde påbörja mina sju
timmars väntan på Charles de Gaulle.
På schemat stod egentligen bara två saker: kolla i alla
taxfreebutiker och äta någon fransk middag, gärna med något glas vin. Jag såg
framför mig hur jag slog mig ner vid något bord med rutiga dukar på någon av de
tusentals små urtypiska franska restauranger det skulle finnas där inne på
Charles de Gaulle, och mer eller mindre bara slumpmässigt pekade på någon rätt
från en meny som bara var på franska, och hur jag sedan blev ohyggligt dåligt
bemött av någon synnerligen otrevlig kypare som konstigt nog bara verkade kunna
ett ord på franska – incroyable! Jag föreställde mig att maten – när den väl
kom in – skulle bestod av blandade blötdjur och råa blodkorvar, men att den på
något mystiskt sätt ändå skulle smaka fantastiskt, och att jag sedan fick vänta
minst tre timmar på att få betala. Ingenting av detta hände dock.
För det första så fanns det inte så många restauranger på
Charles de Gaulle. Jag gick förbi något som i bästa fall kunde liknas vid ett
pizzasliceeria, men a) det såg inte så trevligt ut och b) prognosen att bli
ohyggligt dåligt bemött i kombination med att få fantastiskt välsmakande mat
verkade minimal, at best.
Men skam den som ger sig! Efter en hel del letande hittade
jag faktiskt en restaurang till, som verkade kunna leverera. Dock hade de även
en engelsk meny, så det skulle inte bli frågan om något slumpmässigt urval och
dessutom skulle jag veta vad jag faktiskt åt. Men men, can’t have it all can you? Och i
valet av de korslagda blötdjuren och något som jag faktiskt var sugen på fick det
bli hamburgare. Min servitör var dessutom supertrevlig, så det var
verkligen inget som stämde. Fast en sak var enligt plan i alla fall. När han
kom ut med min hamburgare förkunnade han med hög och tydlig stämma, ”Monsieur!
Ikväll har ni tur, det är Andé som står vid spisen. Han vågade ta er hamburgare så nära som 20 centimeter till spisen!” Jag lyfte på den övre brödskivan
och stack kniven i hamburgaren – den var minst sagt bladdy… Men supergod! Så åtminstone
några förväntningar infriade sig i alla fall.
Efter maten gick jag och köpte en hink macarons och läste
lite ur min bok Battle of Britain som
jag bestämt mig för att ta med och läsa ut. Några minuter senare vad
macaronerna slut, boken lite halvseg och jag fullkomligt sockerspeedad.
Ytterligare några minuter senare var jag fett uttråkad och försökte få igång en
diskussion om cognac på Instagram genom att påstå att ”i motsatts mot vad de
flesta tror tillverkas all cognac i en fabrik i södra Frankrike och att vätskan
sedan smaksätts och marknadsförs efter konsumenternas olika smaker och
preferenser.” Det var ingen som gick på det. Jag hann även med en tiramisu på
illykaffe, ”illymiso,” som nog var den godaste tiramison jag ätit.
Slutligen, efter sju timmars väntan i Paris på Charles de
Gaulle gick mitt plan till Kapstaden utan förseningar och tolv timmar senare
landade jag hyfsat utsövd i Sydafrika. Äventyret kunde börja!
2 kommentarer:
Kul läsning! :-) Väntar på fortsätningen...
/Joakim
Tack Joakim! :-) Det kommer mer!
Skicka en kommentar