tisdag 26 juli 2011

En dag på Livrustkammaren






Det var länge sedan jag var på Livrustkammaren! Som liten picking hängde jag ofta där, jag antar att besöksfördelningen mellan Armémuseum (före nydaningen) och Livrustkammaren var 70/30. De senaste åren har jag lustfyllt fingrat på Livrustkammarens dörr men det närmaste jag kommit är fotografering av skylten i konstiga vinklar:







Hursomhelst, det är måndag och regnet är på väg ner genom troposfären. Eftersom vi hängt en del i Gamla Stan den senaste tiden är det enda museet som vi båda har en mystisk, undermedveten och motorisk efterfrågan på är Livrustkammaren. Ungefär som, ”titta i taket. Vad dricker kon?” Nej, mogen Barolo är inte rätt svar! Rätt svar är inte heller mjölk utan Emric... vatten.

Hursomhelst! Vi inleder med lunch på förträffliga Järntorgspumpen, som förutom möjligheten att fotografera turister i roliga positioner,





erbjuder god mat till rimliga priser. Det kommer en speciell post om turistpositioner senare, trust me. Vi tar varsin fiskgryta och stressar sedan bort mot Livrustkammaren för att hinna till visningen kl 14.00.

Först ut, Gustav II Adolf och Lützen! Jag har alltid tyckt att just det rummet varit lite lätt makabert, med de blodiga lakanen och skjortorna och speciellt stickhålet genom kungens älgkyller.









Aj! Jag ska inte gå in på alla detaljer kring Lützen, men kan varmt rekommendera Peter Englunds Ofredsår för en mer ingående beskrivning av skeendet och om trettioåriga kriget generellt.


Därefter, Karl XII och den leriga rocken samt den trekantiga hatten med kulhålet.







Sist ut i detta makabra rum är Gustav III:s maskeraddräkt, med Anckarströms pistoler.









Det var för övrigt dessa som knöt honom till mordet – innan maskeradbalen hade han dem fixade hos en känd vapensmed, bl a skulle kolven renoveras. Efter attentatet släppte han dem på operans golv, varefter de hittades och togs om hand av polisen. På kolven fanns vapensmedens märke. Polisen gick dit och smeden bekräftade att pistolerna var Anckarstöms – saken var biff.

Därefter vandrar vi mest runt. Det finns vapen, rustningar och intressanta dräkter och kostymer i överflöd.













Cowboyhatten - som guiderna i Skattkammaren döpt den till - bars av den blivande Karl X Gustav vid drottning Kristinas kröning:





Visst är den helt underbar! Just det, vi har varit i Skattkammaren också. Det kommer nog en post om det också.

Detta ska vara ett av de mer internationellt kända föremålen, en hjälm som tillhört Ivan den förskräcklige:




Erövrad från ryssarna av polackerna, sedan erövrad från polackerna av svenskarna.

Duellpistoler som ska ha tillhört Karl XIV Johan:





Vi stannar även till en stund i Livrustkammarens aktuella utställning Kunglig vintage, och utställningen om stilikonen Gustav V: Manligt - ur Gustaf V:s garderob. Kunglig vintage intresserar C mest, jag hänger en stund och kollar på Gustav V:s kläder.

Jag tar en närmare titt på slipsknuten – som den klädsnobb jag ibland blir är jag naturligtvis intresserad av vilken knut Gustav V använde sig av, Windsor eller Four-in-hand? Då märker jag att de är knutna åt olika håll!







Här tar källkritikern i mig över – Livrustkammaren, bestäm er! Eller knöt han olika beroende på dagsformen? På den är bilden verkar slipsen vara knuten åt högerarmen.

En trappa upp är det fullt av barn som leker riddare och prinsessor. Kul! Jätteroligt att det är så många barn som verkar ha kul på museet, det är viktigt. Ett par pappor turas om att klänga på sig rustningen som man får prova, med fullt uppspärrade ögon och med leenden från öra till öra… Snacka om att bli barn igen!

Sedan beger vi oss ner till vagnarna, fast när jag tar första bilden lägger kamerabatteriet av. Nahe! hinner jag tänka, för att i nästa stund tänka: förträffligt! Då har jag en legitim anledning att komma hit igen snart! För det kommer jag definitivt att göra, Livrustkammaren är en mycket trevligt litet museum som jag gärna återvänder till. Tack!






PS Här ska det inte vara "please" - det låter som "du får faktiskt fixa din egen visning"

Inga kommentarer: