fredag 30 mars 2012

2009 A Christmann Riesling IDIG





Fredag och Let’s Dance dånar i högtalarna. Jag lagar min favoritpasta och tanken var väl att det får räcka med riesling för den här veckan – men i sista stund kommer jag till insikt att St Eriks Påskale kanske inte passar till en het pasta med massa gröna musslor i. Det får bli lite vitt, och närmast till hands är 2009 A Christmann Riesling IDIG. Vinet var lite av en snackis i bloggosfären för inte allt för länge sedan och jag köpte på mig ett antal flaskor som nu antingen druckits upp eller skänkts bort.

Vi korkar upp. Ah, vilken doft! Det här är riesling, och vilken fullträff! Lite apelsiner, lite snälla citrusfrukter, lite tuttifrutti, en och annan festis passerar. Urläckert! I munnen är vinet massivt fylligt – nästan trögflytande. Lite lakrits kommer fram också. Syrorna är på, fast de märks knappt – så packat är vinet. Enda invändningen är att det kunde ha varit lite tunnare och lite fräschare. Well well. Punkar'n har även provat. Jag vill minnas att det var fler, men jag hittar inte er nu…

Lite osäker på om det här var sista flaskan, men jag vill minnas att jag har en kvar i K-holm. I annat fall, goodbye, and thanks for all the fish. Imorgon är det soffan och de sista 150 sidorna av Okänd Soldat som gäller. Och förmodligen S:t Eriks Påskale. Återkommer!



Inlägg 66, dag 66

Inga kommentarer: