tisdag 28 april 2009

Kroppsarbete

LESTER
Hey! You guys!


Still running, the Jims turn back in perfect unison, as Lester runs INTO FRAME, wearing a baggy sweatshirt and a pair of faded old sweatpants. The Jims slow down until he catches up, then the three men run together in the early morning light.

JIM #2
Lester, I didn't know you ran.

LESTER
(panting)
Well, I just started.

JIM #1
Good for you.

LESTER
I figured you guys might be able to give me some pointers. I need to shape up. Fast.

JIM #1
Well, are you just looking to lose weight, or do you want have increased strength and flexibility as well?

LESTER
I want to look good naked!




Varför går man på gym för? Det undrar jag nu efter en dag av hårt kroppsarbete. Jag är helt facking tokslut! Skulle man inte bli stor och stark av gym? Eller blir man bara, som Kevin Spacey entusiastiskt ville bli, snygg naken???

Dagens uppgift: rensa föräldrarnas hus förra ägares torkade kompost. En kompost ska ju omvandla löv och kvistar till ny jord. Men något hade gått snett i processen så flera års sly, avsågade grenar, nedsågade träd samt minst fem tidigare års julgranar låg samlat i en typ tio kubik stor hög. Allt torrt som fnöske. Bara i det nedersta lagret kunde viss förförmultning skönjas.





Efter en summarisk rättegång dömdes allt till bränning på bål. Dock gick det inte att tutta på där det låg eftersom det fanns några fina träd som också kunde stryka med, så allt måste flyttas till en annan del av trädgården. Så vid 9.30-tiden satte vi igång. Skottkärra och handskar. Samla ihop, fyll på skottkärran, rulla till den nya platsen. Rulla tillbaka, fyll igen.

M agerade exekutionist och brände för brinnande livet. Efter närmare sju timmars dragande, kånkande och skottkärrefyllande återstod endast en liten glödande askhög av allt. Av den första platsen.




Senare på kvällen pustar vi ut framför glöden. P har köpt korv, så det blir lite grillning. Jag slår mig ner vid glöden med en Cobra. Öl – så gott! Efter en skön dusch slocknar jag sedan direkt.

Dagen efter har jag ont i hela kroppen. Knappt rörlig. Jättetrött. P och M jobbar i några timmar till med hög 2, jag varvar sömn med att vara eldvakt. Till slut piggnar jag till, tar fram min tre decimeter höga studentrapportshög och korkar upp 2006 Willi Shaefer Domprobst.




Sockerdricka! Tokung fortfarande, syror, lite diesel. Inte så mycket tropisk frukt eller honung. Jättegott!
Vill minnas att jag har några Himmelreich och Dombprobst både 2005 och 2006 hemma i källaren någonstans. Halvtorrt/halvsött - javisst, men mer och mer vill jag nog ha min riesling torr. Får bli fler av den varan

Inga kommentarer: