onsdag 29 juni 2011

2007 Boekenhoutskloof, ditt bästa enkla vita och några stänk Tommy Löbel





Midsommar är inte slut bara för att midsommarafton är över! Det finns fortfarande två fulla dagar att njuta av. Grillandet ligger dock nere – stafettpinnen är överlämnad till traktörpannan och kniven. Men jag har inte givit upp ännu – fler försök är på gång.

Hursomhelst, resten av helgen ägnas inledningsvis åt tafatta försök att komma in på NK och andra butiker inne i stan – totalt lönlöst, allt var tokstänkt! Om det är någon helg som har kvar någon form av värdighet så är det just midsommar – ingen kommersialism, ingen rea, inga köer, bara ledighet (och en och annan Swedish malaria efter allt wa-wa, hehe…)

Vi ger upp försöken att komma in på NK och vandrar upp mot Mosebacke där vi hör lite schyssta jazztoner uppe från serveringen – det här måste vi utforska! Det visar sig att vi kommer mitt i ett jazzjam med Tommy Löbel och hans Swing Band. Supertrevligt!








Jag hugger en Dugges lager no 1 och vi slår oss ner. Lagen är helt ok, lite för mycket beska för min smak att bara dricka rakt upp och ner. Till mat borde den funka mycket snyggare.

Tommy Löbel är i alla fall perfekt en helg som denna då ljuset är som mäktigast. Vi låter oss charmas av låtar som Wild Cat Blues, Rose Room och inte minst av Flat Foot Floogie som går konstant hemma sedan och på repeat i hjärnan. Flat Foot Floogie with a floy, floy… floy doy!

Väl hemma sedan blir de Lax Palak och jordgubbar med grädde. Ditt bästa tips för att får jordgubbar att smaka mer exotish är att röra ner lite grovhackad basilika i grädden innan du vispar den. Jordgubbar och basilika är helt klart en supertrevlig kombo!





Lax Palak, denna gång med lite vitt vin i såsen istället för lime. Denna gång har jag också haft sinnesnärvaro att innan denna högborg av stängda butiker köpa på mig lite enklare vitt, så att jag inte behöver hälla ner exempelvis George Breuer Schlossberg i såsen. Enkelt vitt, då gäller bara det bästa – i det här fallet Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc. Sweet Jesus vad gott det är! Det är nässlor, det är svarta vinbärsblad, det är gräs, mer svarta vinbär, fläder, ah! Min första kärlek är riesling, men en schysst savvie kommer inte långt efter.

Hursomhelst, till de obligatoriska jordgubbarna (det är ju inte så att du lider) blir det sött vitt vin, 2007 Boekenhoutskloof som jag köpte på plats i Franschhoek. Boekenhoutskloof är en annars ganska välkänd leverantör av trevliga röda viner, t ex The Chocolate Block och kioskvältare såsom Porcupine Ridge.

Baksidetexten ger inte så mycket info annat än att det totalt sett gjordes two barrels av vinet – inte så värst mycket kan det tyckas. Noble late harvest, kan vara allt från riesling till semillon till chenin blanc till något annat. Vi poppar.





Inledningsvis ganska mycket aceton, nästan så att det tar över. Efter det mogna frukter, inte så mycket honung. Inga rieslingaromer, ingen påtaglig friskhet även om vinet inte på något sätt är jolmigt. Gott att sniffa på! Jag funderar över druvsammansättningen och det är inte riesling och förmodligen inte heller enbart chenin blanc. Borde vara semillon, eller chenin blanc/semillon. Ska efterforska lite.

I munnen är vinet slankt och fylligt utan att vara sötsliskigt. Sött, ja, men det finns ändå en pigg syra som håller tillbaka det söta. Gott! Sammanfattningsvis, ett gott vin men lite för mycket aceton emellanåt. Vi provade vinet över ett par dagar och acetonen finns där, även om den brukar vädras ut.

Egentligen hade jag väl tänkt spara vinet ett par år till, men nyfikenheten vann över korkskruvsångesten. Nu har jag bara ett sött vin från Sydafrika kvar, Spiers Savannah 2005. Med andra ord, dags att åka tillbaka snart!


PS Apropå obligatorisk, vädret skiftade också enligt alla traditioner. Från mycket bra till, well, inte lika bra...




Inga kommentarer: