torsdag 9 oktober 2014

Inspiration från Vin i Västerås-mässan: 2012 Brancaia Tre




Jag fortsätter med mitt lilla miniprojekt att återbesöka några av de viner som jag tyckte stod ut på Vin i Västerås-mässan. Först ut i det racet var 2012 Cartlidge & Browne, och här tyckte jag att efterprovningen bekräftade mina initiala uppfattningar om vinet: mycket gott och mycket prisvärt! Vinet höll ihop fint dag ett och dag två, där dag två bjöd på en tydligare kaffeton. Dag tre hade det fallit ihop, men vad gör det?

Nästa vin i den här serien är Toskanaren 2012 Brancaia Tre, som också imponerade stort på mässan med sin härliga frukt och klara klunkbarhet. Namnet Tre kommer av att vinet är gjort på tre druvor, 80 procent sangviovese och resten merlot och cabernet sauvignon. Jag poppar!

Underbar doft! Ett vin packat med härlig värme och övermogna frukter. Köksbär, björnbär, plommon, allt övermoget. Någonstans i bakgrunden lite kirsch, och ett litet kafferosteri gör sig påmind. Finns det inte lite målarfärg också? Tja, kanske det!

I munnen är vinet förvånansvärt osyrligt. Det finns en ryggrad, vinet är på inget sätt jolmigt eller platt, men syran är ganska låg. Det var förvånande! Men inget som stör, ganska skönt faktiskt. Dag två kommer det mer syra, men fortfarande i väldigt behagliga mängder. Stukturen är tät och fyllig.

Det här var verkligen supergott! Härligt med fylligheten och doften, mer sådant. Vinarskallen har provat, liksom Livets Goda. Klar rekommendation! 

Inga kommentarer: