söndag 3 maj 2009

Rödgrön röra





Det är lördag och jag har jobbat med deklarationerna. Egentligen är planen att vältra mig i pasta, glass och annat onyttigt nu innan GI-fasen börjar på måndag. Men C sätter effektivt stopp på allt sådant. Istället för världens godaste tomatbaserade pastasås och tagliatelle en masse blir det räkor och musslor i vin, olja och vitlök, punkt typ. Och istället för glass blir det frukt i ingefära.

Frukt i ingefära är en rätt som jag gjort nu i några år. Kommer inte ihåg om jag sett något tv-program om det eller om jag läst något recept, eller om det bara var Maradoniansk styrning som kom. Hursomhelst, konceptet är följande: koka päron och annan hårdfrukt i sockerlag. Häll ner filead citrus samt annan frukt. Krydda med riven ingefära och/eller stött kardemumma/kanel.

På senare tid har jag hoppat päronen och bara använt blodgrape och lime. Dessutom har jag minskat ner på sockermängden och använder i princip bara frukternas egen saft som lag. Det roliga är att beskan sitter i mellanväggarna, så om du filerar frukten kan du äta blodgrape- och limefiléer som de är. Ok, det är lite syrligt men du ser inte ut som citronen i ansiktet!

I ursprungsutförandet av rätten krävs två dagar. Gör allt klart dag ett, krama ner betydligt mer ingefära än vad som är gott. Det ska riktigt bränna ingefära! Ställ sedan i kylskåpet över natten och vålla! Dag två har det brännande lagt sig och du har en underbart härlig ingefärsdoft på allt.

Men idag är det kortvarianten som gäller. Blodgrape och lime och måttligt med ingefära.

Börja med att filea frukten: Ställ blodgrapen på högkant och skär av toppen och botten. Pressa ur den saft som finns här ner i skålen – det kommer vara basen i den lag som filéerna kommer att simma i.




Skär sedan av sidorna.

Sedan, håll frukten i ena handen och skär med en vass kniv ut filéerna.

När alla filéer är utskurna, krama mellanväggsskelettet med handen så att saften rinner ner i skålen.

De röda är blodgrape, de gröna är lime. Tro mig, de är lite syrliga men fullt ätbara!


Sedan är det dags för ingefäran. Skala och riv en bit.


Lägg rivmassan i handen

Krama ner saften.

Blanda och ställ kallt eller servera direkt. Sockra efter behov.


Vålla!

2 kommentarer:

Fredrik B sa...

Detta låter som gott och nyttigt, ska prövas!

Red Scream sa...

Gör det, det är supersmarrigt! :-)