onsdag 13 april 2011

Bourgogne från Domaine Joliet och Chateau de Pommard hos Magnusson Fine Wine












Mitt i allt bokslutsarbete med alla möjliga och omöjliga avdrag och avstämning av föregående års skatteskuld dimper det ner ett trevligt mail från Johan Magnusson Fine Wine: kom och prova Bourgogne ikväll! Maximala avsättningar till överavskrivningar har inte en chans – speciellt inte sedan jag var på kontoret redan kl oh seven hundred hours imorse. Fixin, here I come!

Det visar sig att vinmakaren från Domaine Joliet själv är på plats, eller rättare sagt – i stort sätt hela Domaine Joliet är på plats. Återigen ett möte med en passionerad vinmakare i femte/sjätte generationen som gör allt själv och som brinner för sitt vin. Sist var det Eric Lichtlé, nu Benigne Joliet.

Vi börjar med vitt, två årgångar Clos de la Perrière Premiere Cru. Först ut 2006. Vanligtvis tycker jag att det är lätt att eken tar över, men 2006 har en mycket snygg fatning – supertrevligt! Jag blir riktigt imponerad. Därefter 2007, som har lite mer fat och lite rundare. Mina pengar är på 2006:an.

Därefter tre årgångar rött: 2005, 2006 och 2007. Jag tog inga direkta anteckningar, men jag minns 2005:an som bäst. Ganska bäriga, jordgubbsglass och gula äpplen passerar förbi. Bra kropp, bra syra, inte överdrivet mycket frukt. Mycket välgjorda, gott! Domaine Joliet och Clos de la Perrière får det bli mer av.

Efter det blir det lite klassisk Bourgogne, 2006 och 2007 av Chateau de Pommard. Båda vinerna är ganska knutna inledningsvis, men efter ett tag öppnar de upp. Bra frukt, oerhört slanka, superb balans. Jag gillar 2007:an bäst. Lite jordgubbsglass, lite lakrits. Men vad gott!

Även om jag inte druckit så mycket Bourgogne slås jag direkt av hur slanka och eleganta vinerna är. Smala, eleganta, inte den fläskighet som andra viner lätt kan få. Ändå gott om tanniner, kropp och ryggrad. Det får bli mer bourgogne framöver! Stort tack till Benigne Joliet, Johan Magnusson och Apricot.





PS på väg ut får jag en complimentary bottle to go. Återkommer med noteringar!


8 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Sometimes is good to be you ;) Låter som en härlig kväll. Kan man misstänka att det blir en del komplementsinköp av fransk pinot?? ;)

Red Scream sa...

Fett rätt! ;-) Japp, det blev lite Chateau de Pommard, 2007. Gick ju inte att motstå! :-)

Anonym sa...

Red Scream always beats Book End. Så är det bara.

Red Scream sa...

Hahaha! Oftast iaf! Unless you have the knife on the throat... :-)

Anonym sa...

Var får du alla formuleringar ifrån? Gula äpplen till exempel?

Anonym :-)

Red Scream sa...

Ambassaden i Kairo! ;-)

Anonym sa...

Är "the knife on the throat" möjligtvis den fastställda dödsorsaken för fallet "Killen som konterade ihjäl sig"?

Red Scream sa...

Nja, tror att det är "konteringsstämpeln in the wrong throat!"