fredag 22 april 2011

Skärtorsdag i Skärholmen



Jag stänger av konteringsmaskinen vid tvåtiden på skärtorsdagen och beger mig neråt till Skäris för att köpa lamm. Men först ett litet stopp på straffavgiftsavdelningen! När jag var nere i K-holm förra helgen var jag korkad nog att klippa äppelträden i mina enda jeans (som jag kommer in i). Naturligtvis sprack de. Och eftersom jag inte vill spendera Påsken i pressvecksbrallor får det bli mysbyxor, men eftersom de är nyinköpta och därmed alldeles för långa för min oproportionerliga kropp får det bli expressinlämning hos skräddaren torsdag morgon. ”Ok du kan få dem innan klockan tre!” är topp tre goda nyheter den här dagen…

Hursomhelst, jag åker ner till Munir Livs. Väl där får jag tag på en mycket fin lammstek, som ska lagas till på lördag. Men när jag står där och kollar bland alla andra styckningsdetaljer i disken ser jag ett par jättefina kalvkotletter. Kalvkotletter? När åt jag det senast? Inget minne av det, d v s dags att testa!





Underbart härligt marmorerat kött. Vi steker ett par minuter på varje sida och serverar med Lallerstedts bearnaise, tomat- och löksallad och harrisar. Så gott! Kalvkotletterna blev riktigt smarriga, gott och mört kött. Det ska vi göra mer av!

Till kalvkotletterna korkar vi upp 2007 Louis M. Martini Cabernet Sauvignon Napa Valley, som jag också köpte nere i Skärholmen. Napa Cab för under tvåhundringen låter som ett intressant objekt. Vi korkar upp. Färgen är blåröd och ganska ogenomtränglig, ungefär som outspädd blåbärssaft. Ner med kranen. Wohoa! Här var det frukt en masse! En kaskad av cassis, blåbär, körsbär och söta, mogna röda bär slår upp. I munnen får vi ett lent och fylligt vin, mycket klunkvänligt. Gott! Det här kommer jag köpa mer av.

Även provat av Frankofilen.

(Och även Johan P, F&V och Winepunk, såg jag lite senare...)

Inga kommentarer: