måndag 24 augusti 2009

Vigna Garrone 2004



Fredag och med det fredagsmys! Nu äntligen ska det bli Pasta ci-dee-ar (CDR) som jag drömt om i ett par dagar. Till det ett glas gott rött, förstås. Jag stövlar in på Regeringsgatan och bestämmer att den här gången ska jag gå på deras rekommendationer, no matter what. And if they pekar på ett spanskt vin, we're drinking spanskt... Inte så att jag normalt sett är lite bångstyrig, men det händer att jag direktutvecklar en viss skepticism mot de förslag som jag får. Så efter visst dividerande med mig själv beslutar jag mig för Vigna Garrone 2004 från producenten Odoardi. Distriktet är DOC Scavigna i Kalabrien, d v s nere på tån. 80 % gaglioppo, 10 % nerello, 5 % cabernet franc, 3 % cabernet sauvignon och 2 % merlot.

Gaglioppo, Kalabrien, Odoardi??? Aldrig hört talas om druvan, distriktet eller producenten. Det här ska bli en intressant upplevelse!


För att liksom fullborda fredagsmyset kör jag förbi Cajsa Warg på väg hem. Cajsa Warg är en affär som jag har utvecklat ett visst hat-kärleksförhållande till. Ja, de har bra produkter. Ja, de är trevliga och hjälpsamma. Men vad pretto allt är! Allt känns bara fake och näst värst är att det ska ge ett skimmer om att vara en gammal lanthandel. Prettomusiken de spelar i högtalarna är nog värst… Men de har god pasta, och goda ostar, och ankfett på burk, och massor av annat gott! Så jag försöker att undvika. Men ibland blir suget för något annat är det totalt själslösa ICA Ringen för stort, så idag blir det Cajsa Warg. Och jag njuter.

Medan pasta CDR kokar ihop sig själv på spisen korkar vi upp Garronen. En första sniff – hallon! Härligt, mogna hallon. Lite björnbär tittar fram också. C föreslår träffsäkert fruktkräm, Ekströms fruktkräm. Lite senare får vi även en tydlig doft av choklad. Intressant! Doften är angenäm, fyllig, och väldigt inbjudande. I munnen får vi ett gott vin med höga syror – som sitter perfekt till den gräddiga pastan. Jättegott! Kul att dricka något annat, klar rekommendation.

Någon efterrätt har vi inte brytt oss om att laga till, men inne på Cajsa Warg knep jag en kaka Green and Black’s Organic Milk Chocolate. Yes, mjölkchoklad. Supergott!!! Så himla god!*




*That translates roughly into, ”divinishly nice.”

Inga kommentarer: