onsdag 5 augusti 2009

Vinfestival hos Åkesson på Kronovalls slott



Det roliga med att vara på semester är att du för det mesta kan göra vad som faller dig in. Så på första lördagen är vi runt lite överallt i Skåne, besöker krusbärsfestivalen, kollar stranden nere på Mälarhusen och får reda på det korrekta uttalet på den DNA-struktur som ligger på toppen av en smarrig macka i Kåseberga. Hemma på vandrarhemmet sedan sover vi ett par timmar. När C vaknar är klockan 17.30.

C: Du, det är ju vinfestival hos Åkesson på Kronovalls slott ikväll! Börjar kl 18.00. Är det långt dit?

Jag (sömndrucket): Hu? Inget är långt borta på Österlen!

Då vi känner oss utvilade och pigga hoppar vi in i bilen och kör dit på en kvart. Jag har varit på Åkessons vinfestival tidigare, det var i mitten av 90-talet. Har fortfarande kvar ett gäng ISO-glas med vinfestivalsloggan på. Vi parkerar och köper biljetter.


Provningen börjar med lite om slottets historia och vilka som bott där genom tiderna. Vår guide/sommelier heter Martin och han är mycket duktigt på att levandegöra historien. I handen får vi ett glas Henric Åkesson, ett mousserande vin. Detta vin är nog det mest neutrala vin jag druckit på länge: det doftar inget och det smakar inget. Well well…


Vi fortsätter mot vinkällaren där vi får mer information om hur champagne tillverkas. Nu får vi ett nytt glas i handen och det är något helt annat. Förförisk doft, klar champagnekänsla, mogna och utvecklade smaker. Det här var spännande! Det visar sig vara Tirage 1999, ett mousserade vin som tillverkas i musteriet i Kivik på druvsaft som kommer från Limoux. 50/50 av pinot noir och chardonnay. Faktiskt riktigt gott! Detta var en väldigt positiv upplevelse och roligt att se att Åkesson trots allt har ett litet intresse för kvalitetsvin. Kul!


Vinfestivalen avslutas med ett glas Amadeus i slottsträdgården. Hm, återigen, jag tillhör kanske inte målgruppen så jag ska väl inte uttala mig. Men i valet mellan intetsägande Henric Åkesson och fläderparfymerade Amadeus väljer jag nog det senare.

Vi rundar av dagen med middag på Buhres i Kivik där vi till vår stora glädje ser att de har Tirage 1999 på glas. Gott!
Gott öl:

2 kommentarer:

skånska slott - Per sa...

Kul att läsa!

Jag länkade hit med ett miiiini-inlägg hos mig.

Mvh
Per

Red Scream sa...

Trevligt! Kul blogg du har! :-)