tisdag 17 april 2012

The age of interruption is over







Tisdag och jag är på Kulturhuset för att lyssna på Ragnar Lund, som ska hålla en öppen tisdagsföreläsning om sponsring av kultur. Kultursponsring – när fungerar det? En längre recension kan ni läsa här, men jag tänkte delge några inledande funderingar här först.

Återigen, kommer jag att tänka på begreppet PR. Vad är det? Jag tänker tillbaka till PR-kvällen med Jesper Strömbäck där just definitionen av PR diskuterades, och där den relationsbaserade definitionen lyftes fram. PR handlar om att skapa strategiska relationer med publika grupper. Det finns starka kopplingar till kultursponsring – det att bidra med infrastruktur till en aktör som har strategiska relationer med publika grupper, och på så sätt ge dessa grupper ett mervärde när de konsumerar aktörens tjänster. Det är då som sponsring fungerar bäst, när sponsringen ger ett mervärde till konsumtionen. Infrastruktur kan vara distribution.

Det är också då som reklamen fungerar som bäst. Tiden för ”titta inte där, titta här istället!” är förbi. Lyckad reklam eller sponsring handlar mer om ”jaha du tittar där, använd mina glasögon så ser du bättre!”

Men som sagt, ett mer genomtänkt reportage kommer.



Inlägg 84, dag 84

Inga kommentarer: