söndag 13 januari 2013

Skuggningar av Sveriges Mästerkock: Köttbullar






Återigen bänkar jag mig framför Sveriges Mästerkock för att se hur det går det här året. Första säsongen följde jag ganska slaviskt, andra lite sisådär men nu inför tredje säsongen av Sveriges Mästerkock kände jag ett plötsligt intresse av att följa med lite mer regelbundet. Och från någonstans – maradonansk styrning kanske? – kom den knäppa idén att jag skulle, lite stalkeraktigt till och med, skugga programmet och laga det som tillagas hemma och under liknande förhållanden, rent tidsmässigt i alla fall. Jag kanske inte gör det varje gång, vi får se. Jag har ju mitt deckarprojekt också. Inga fler har förresten mördats.

Deltagarnas första uppgift när de samlas för de sista uttagningarna i Gävle är att laga till köttbullar. Under handuken verkar det finnas köttfärs och fläskfärs, ägg, lök, kryddor, smör, grädde och mjölk. Sedan verkar det finnas ett bord bredvid med diverse läckerheter. Men uppgiften är att laga till köttbullar, så det ska jag också göra. Dock tänker jag tillåta mig en liten frihet av det mer seriösa slaget, jag ska göra mina köttbullar på lammfärs. Anledningen är att både C och jag föredrar lammfärs framför kofärs och det är ändå bara jag och C som ska äta dem.

Så, hur gör du dina bästa köttbullar? Jag tänker mig att mina ska förutom lammfärs även innehålla lök och vara smaksatta med tomatpuré och rosmarin. Till det salt och vitpeppar. Och eftersom jag redan givit mig vissa friheter gällande köttet så tänker jag laga till mina köttbullar på schalottenlök. Jag kommer inte ihåg hur mycket tid deltagarna fick på sig, men någonstans i bakhuvudet får jag för mig att de fick en timma. Så det tänker jag också ge mig. När jag idag kollar reprisen på tv4play hittar jag inga tidsangivelser men antar att de fick nog minst en timme eller kanske fyrtiofem minuter. Jag ger mig själv en timme i alla fall.




Ingredienser till tre pannor lammfärsköttbullar:

Drygt 800 gram lammfärs
Ett nät schalottenlökar
Ett par vitlöksklyftor
Ett par matskedar tomatpuré
En halv matsked rosmarin
Ett ägg
Salt och vitpeppar

Börja med schalottenlöken. Skala och hacka fint. Jag brukar alltid steka upp min lök innan jag rullar köttbullarna, mest för att jag gillar stekt lök och om du bara rör ner löken rå i köttfärssmeten så kanske den inte blir fullt kokt. Det blir den förmodligen, men jag gillar stekt lök så därför börjar jag med att steka upp schalottenlöken i olivolja. Tänk på att schalottenlök lätt blir bränd, så rör om ofta och låt den inte klara sig själv – det gör den inte!



Schalottenlök är ju en mycket finstämd och smakfull lök men i tåralstrande avseenden är den i en klass för sig. Jag hinner gråta floder av tårar ackompanjerade med förtvivlade rop om ”ingen tycker om mig!” innan jag räddas av C. Nåväl. Löken är både hackad och stekt efter drygt en kvart.

Under tiden har jag lagt den torkade rosmarinen i blöt och kokat upp på spisen.



Torkad rosmarin kan lätt bli lite höig, om den inte ska koka med längre. Därför låter jag den koka i ett par minuter i ett par matskedar vatten för att mjuka upp den lite.

Därefter dags att blanda till smeten! Ner med lammfärs, tomatpuré, ett uppvispat ägg, den stekta schalottenlöken, rosmarinen och en matsked av rosmarinvattnet i en bunke. Jag pressade även i ett par vitlöksklyftor. Du skulle kunna argumentera för att dessa borde följt med löksteket, men jag valde att pressa i dem direkt i smeten. Salta och vitpeppra och rör om ordentligt. Nu har det gått ungefär 25 minuter.





Sedan är det dags att rulla köttbullarna, eller trilla köttbullar som det även heter. Well, inga konstigheter. Ungefär som att krama snöbollar, fast mindre! Jag rullar ett gäng som ska räcka till två pannor. Kollar klockan: det har gått en halvtimme från start.



Stekningen av köttbullarna kan dock vara lite trixigt. Eftersom jag endast har i ett ägg som bindemedel är det lätt att de går sönder, om du rör runt för mycket i pannan. Därför, lägg ner köttbullarna försiktigt i pannan och låt dem fräsa ett par minuter så att det bildas en bottenplatta. Efter ett par minuter, vänd dem försiktigt. Stek sedan köttbullarna runt om på svag till halvstark värme i ca tio minuter. Efter tio minuter var de nästan genomstekta, så jag lät dem gå fem minuter på eftervärme.





Totalt 45 minuter från ingredienser till färdiga köttbullar! Det tycker jag är fullt godkänt. Och hur de smakade? C iklär sig rollen som Mannerström och betyget kommer direkt:

Du går vidare!