torsdag 3 januari 2013

Variation på svart




Black as a moonless night del 1: Av M1, M2, M3 och R1 får jag bland annat kaffe i julklapp. La Bomba, från Bönor och Blad. C har sedan länge slutat med sådana laster så det svarta från kaffeaffären är bara mitt. Jag låter min Gaggiakvarn göra processen kort med de hela bönorna. Några tusen varv senare och upplandat med kokhett vatten och därefter smakfullt silat genom Fau Melitta Benz uppfinning samt tillsammans med ett par skivor pumpernickel med resterna av en julost är den gryende dagen som en sprudlande sommarmorgon. Jag lägger upp det på Instagram och skriver ”skitgott!” Friggin’ wanking autocorrect ändrar det till ”slutfört!” Jag ser det som ett omen och ändrar till ”supergott!”




Black as a moonless night del 2: Pumpernickel från Wilhelm Prünte – hur gott är inte det!?!? Saftigt, mustigt, mörkt tyskt bröd – finns det något godare i brödväg? Jag har ätit upp flera förpackningar bara de senaste dagarna. En stilla undran – hur mycket sirap har de hällt i det här? Jag kollar förpackningen. Fyra ingredienser: grovt rågmjöl, jäst och vatten och salt. Hur är det möjligt? Dessutom inga kryddor! Jag mailar Prünte och skriver att brödet är fantastiskt gott och det är helt otroligt att det bara är fyra ingredienser och hur gör man??? Någon timme senare får jag svar. ”Dear Mr B, First of all a Happy New Year!! It is a pleasure to listen a compliment from the customer side. We are very happy that you appreciate the uniqueness of our bread. I need to say that it tastes so good because it is made according to a well-treasured family recipe (our bakery has been grounded in 1778) and it is 100% natural!!” Efter lite googlingar visar det sig att detta fantastiska bröd ska vara inne i ugnen i typ 20 timmar på låg värme. Vörtbröd från påse är för whimps! Nu ska det bakas ordentligt bröd! 

Inga kommentarer: